Van Bedum via Lochem en Bilbao naar Burgos: over een best lange reis en een donders lange rij…

6 juli 2022 - Burgos, Spanje

Ja, je ziet het goed: deze pelgrim is on the road again!

Maar (nog) niet voor de reis van 8 weken waar ik vorig jaar over schreef. Hoewel ik het plan behoorlijk in de grondverf had staan, gooide ik zelf roet in het eten. Sinds 1 januari van dit jaar heb ik een nieuwe werkgever en dat betekent dat ik eerst weer dagen moet verzamelen. Maar zoals het bekende spreekwoord zegt: ‘wat in het vat zit, verzuurt niet’. Gelukkig kan ik er wel weer 2 weken tussenuit om mijn pad naar Santiago te vervolgen.

Om te besparen op mijn reistijd, koos ik ervoor om een deel van de reis te vliegen. En wie het nieuws de laatste weken gevolgd heeft, weet dat er wat aan de hand is op onze vliegvelden. Lange wachttijden, vertragingen, annulering van vluchten. Het hield me nogal bezig de afgelopen weken. Maar… een goede pelgrim gaat niet te snel, dus laat ik bij het begin beginnen.

Afgelopen vrijdag was onze eerste vakantiedag. Marrianne heeft deze week ook vakantie (de enige in de periode van september 2021 tot september 2022). We zijn samen begonnen in Groningen. In Weehe Den Hoorn om precies te zijn. Vorig jaar waren we daar ook al eens een paar dagen in een B&B en dat is goed bevallen: dichtbij Saskia, Bas en Abel. Maar toch een eigen plekje. Vrijdag en zaterdag genoten van hun gezelschap en de speeltuin. En zondag zijn we met zijn tweetjes naar Schiermonnikoog geweest. Met de boot van 12:30 naar de overkant, fietsen gehuurd en een stukje rondgefietst. Eind van de middag aangelegd bij de Marlijn en daar een heerlijke visplank weggewerkt. En met de boot van 19:30 uur terug naar de vaste wal. Maandagmorgen pasten we op Abel en in de middag zijn we met Saskia en Abel naar een leuke speeltuin in een Gronings gehuchtje gegaan. We waren de enige gasten, dus Abel kon heerlijk zijn gang gaan. Daarna nog even langs de nieuwe werkplek van Bas in Appingedam gereden. Na het eten bracht Marrianne me naar de trein in Bedum. Ik had de dinsdag nodig voor de laatste dingetjes als gras maaien, sproeien, de was doen, nog een paar boodschapjes doen, rugzak inpakken etc.

Iets na tienen in de avond gingen onze drie kippen (luisterend naar de namen Kip Sate, Kip Vleugel en Kip Filet) op stok en kon ik hun hok sluiten, waarna ik ook mijn oogjes dicht kon doen. Dat lukte gelukkig vrij snel. Maar.. het was ook vrij snel weer afgelopen. En de wekker stond toch al heel vroeg afgesteld, want mijn taxi stopte om 5 uur voor de deur. Tussendoor kwam Guus ook nog een keer binnengestormd om te vertellen hoe geweldig lief hij me vindt… Kortom, het was een ultrakorte nacht. Stipt 5 uur stond Jan voor de deur om me naar het station van Zutphen te brengen. Jan en ik zijn een in heftige strijd gewikkeld om qua zaligheid zo dicht mogelijk bij Moeder Teresa te komen. Door mijn recente kerkelijke optredens had ik een behoorlijke voorsprong opgebouwd, maar door zijn welwillendheid zijn warme bed in de ontzettend vroege ochtend te verruilen voor mijn gezelschap is hij weer beduidend dichterbij gekomen.

Over de treinreis naar Eindhoven kan ik kort zijn: dat ging van een leien dakje. De shuttlebus naar het vliegveld was van hetzelfde laken een pak. Maar… toen kwam ik aan bij het vliegveld en stond er al een hele rij (buiten) te wachten. Ik kan er een lang verhaal van maken, maar de essentie is dat ik er drie uur over deed om van het begin van de rij tot de gate voor boarding te komen. De stemming in de rij was gelukkig behoorlijk relaxed, maar het is geen grap om zolang te schuifelen. Ik was om 11:16 bij de gate en rond 11:30 begon het boarden. Gelukkig had het vliegtuig nauwelijks vertraging. Dat zorgde ervoor dat ik ruim de tijd had om in Bilbao de bus naar Burgos te nemen. Sinds 18 uur ben ik dus in Burgos.. de plek waar ik vorig jaar stopte en waar morgen het vervolg begint.

De korte nacht, de onrust van de reis en vooral het gedoe op het vliegveld zorgde ervoor dat ik emotioneel kwetsbaar was. In de bus van Bilbao naar Burgos kwam een lied behoorlijk binnen… Ik ben het Spaans onvoldoende machtig om te vatten waar het project precies over gaat, maar het lied gaat over 1000 Caminos… ik zet hier een Link

Let er even op dat je de ondertiteling (Engels) kunt inschakelen.

Inmiddels zit ik op een pleintje achter mijn eerste biertje. Ik hoop dat ik hier zo ook wat kan eten. Daarna ga ik lekker vroeg mijn bedje opzoeken. Morgen de eerste loopdag… ik heb me voorgenomen er vanaf de eerste meter van te genieten…