Van Gargilesse naar Crozant (18,8 km)

11 september 2018 - Crozant, Frankrijk

Opnieuw een warme dag in het vooruitzicht. De bakker is pas om 8 uur open, dus onbijt is er een kwartiertje later. Maar daarna direct vlot op weg. Het is behoorlijk stijgen en dalen. Mijn linkerhak heeft daar genoeg van en begint pijn te doen. Gelukkig heb ik een voorraadje wandelwol in mijn rugzak en dat bewijst goede diensten.

In een klein dorpje bij een barretje even wat drinken en de wandelwol nog eens aanvullen. Daarna een stevige afdaling die ik niet graag zonder stok had gedaan. En al helemaal niet als het geregend zou hebben. Maar als beloning is er een prachtig pad langs een riviertje (de Creuse). Geweldig.

Ik lunch in Eguzon op zijn Frans: een bord aardappelpuree met spekjes en champignons  met een ‘saucisse’. Daarna bij een pinautomaat gepind in de enige taal die het nog deed op het scherm: Chinees :-)

Na de lunch klimt en daalt het nog even lekker verder. Uiteindelijk kom ik uit bij een andere rivier, de Serdelle. Daar nog even omhoog richting Crozant. Ik maak opnieuw kennis met de wet van het eerste terras van Coelho. Die wet zegt dat je het eerste terras in een stadje altijd moet overslaan. De wandelaars zijn moe, dus die gaan graag zitten op het eerste terras. De terraseigenaar wordt daardoor lui: de klanten komen immers toch wel. Het eerste terras in Crozant ligt op een spectaculaire plek, hoog boven de Serdelle. Ik ben wel toe aan een fris drankje, dus ik geniet toch even van het uitzicht. Verder is het inderdaad niet echt geweldig daar.

De laatste 600 meter naar mijn overnachtingsplek is opnieuw stijgend... Maar het terras aan de oever van de Serdelle is geweldig. Pittig dagje!