Over een gladde reis en toevallige ontmoetingen

21 juli 2021 - Orthez, Frankrijk

Soms heb je van die ontmoetingen die je niet kunt verzinnen. Dinsdagavond, de avond voor mijn vertrek, reserveerden we een plekje op het terras van restaurant Kawop in Lochem. We hadden een verjaardag om bij stil te staan (niet de mijne) en het is inmiddels een traditie om kort voor mijn vertrek op dat terras te eten. We fietsten er een beetje vroeg heen, om vooraf een lekker wijntje te doen. En terwijl ik van mijn fiets naar het terras loop, zie ik opeens een bekend postuur. Ik kijk nog even goed voor de zekerheid, maar inderdaad: daar staat Harry. Eind jaren ‘90 leerde ik hem kennen als collega-P&O-boer bij een gemeente. Toen ik hem in 2000 belde om te vertellen dat ik ging werken voor een interim-bedrijf, vertelde hij dat hij ging werken voor de gemeente Gorinchem. Dat werd mijn eerste opdrachtgever toen ik ambtenaar-af was. Hij maakte later de overstap naar een functie in het bestuur van gemeenten en woont in de Brabantse Kempen. En nu fietste hij met zijn vrouw een stukje Pieterpad en kwam zo in Lochem terecht, waar zij net als wij een tafel bij Kawop gereserveerd hadden. Na het eten schoven we de stoelen bij elkaar en zijn we aan de koffie-plus begonnen. Het bleef nog lang gezellig daar op dat terras.

A6FDBC59-27D0-44B3-8CC9-45F1EDE6E479

Woensdagmorgen om 8:09 vertrok mijn trein vanaf Lochem. En eigenlijk kan ik heel kort zijn over de reis: die ging heel gladjes. De overstap van Gare du Nord naar Gare Montparnasse is altijd even hectisch, maar al met al: eigenlijk een hele saaie reis. Om 19:50 stapte ik in Orthez uit de TGV en een kwartiertje later was ik op mijn slaapplaats.

Even de stad in gelopen om wat te eten en op het terras van een klein restaurantje trof ik maar liefst twee pelgrims in 1 keer! Pascal en Marie-Helene, een Frans stel dat een paar dagen aan het lopen is. Ze waren nog aan het kijken naar een overnachting voor morgen, dus ik tipte ze het adres waar ik heen ga. Later kwamen ze er achter dat ze dan 25 km moeten lopen en dat was voor haar teveel omdat ze last van haar voeten had.

Na de koffie terug naar mijn slaapplaats en tegen 23 uur ging mijn lampje uit. Morgen dus 25 km en het wordt warm…

1. Fien van Lambalgen:
    22 juli 2021
    Leuk Erik Ik ga je volgen.
  2. José:
    22 juli 2021
    Mmmm dat ziet er gezond en lekker uit !!
    Een mooie start ......vooral Genieten.
  3. Marrianne:
    22 juli 2021
    Klopt, was erg gezellig met Harry en zijn echte-genote, ik verheug me weer op je verhalen, ik wens je een hele goede tocht toe!
  4. Carlo:
    22 juli 2021
    Hallo schat, ik had je nog geen hele goede reis gewenst. Bij deze dus. Ik ga je verhalen weer met veel plezier lezen. Dikke kus, carlo
  5. Truus:
    22 juli 2021
    Leuk Erik, weer op reis? Ik lees met je mee. Buen Camino!
  6. Jannie:
    22 juli 2021
    Dat is wel een overgang, zeg. Van een gezellig terras naar een treinreis en dan ook nog wandelen en zelf achter eten aan... Ik verheug me alweer op je verhalen en op de foto's.
    En geniet van je wandeling!
  7. Hetty Stam:
    22 juli 2021
    Veel plezier Erik. Benieuwd naar je reisverhalen, altijd zo leuk om te lezen!
  8. Henk ursem:
    22 juli 2021
    Hallo Erik, leuk dat ik je mag volgen,
    ik wandelde zelf in 2015 van uit Nederland naar Santiago , en ik heb ook in Orrison overnacht ,je heb een werelds uitzicht op het terras. Ik ga 19 augustus de De Camiño do Mar wandelen, een route van zo'n 275 kilometer . De route begint in Ribadeo en gaat door verschillende gemeenten van Galicië tot Ferrol, waar de route overgaat in de English Way om Santiago te bereiken.
    Buen Camino.
  9. Irene:
    23 juli 2021
    Veel plezier Erik. Je bent nu echt onderweg en ben benieuwd naar je verhalen en avonturen. Laat ons maar heerlijk meegenieten.
  10. Anneke van Hulst:
    23 juli 2021
    Ik wandel wederom vanuit mijn luie stoel met je mee. Genietend van jouw avonturen en dromen over "ook eens een keer, ooit"