Van Guérigny naar Nevers

26 augustus 2016 - Nevers, Frankrijk

Liesbeth heeft uitgevonden dat ze de vanmorgen om 8:30 zonder afspraak bij een dokter langs kan. Wietske gaat met haar mee en wil van de gelegenheid gebruik maken om even naar haar enkel te laten kijken. Eelke en ik besluiten er opnieuw een ‘alleen-lopen’ dag van te maken. Ik krijg die vrijdagmorgen een vriendelijk lesje van de Camino. Die ochtend ben ik namelijk al erg bezig met de dagen die komen en de terugreis naar Nederland. En daardoor loop ik prompt de verkeerde kant op. Na zo’n anderhalve kilometer kom ik daar achter. Vandaag is het thema: ‘ik heb lief’, dus ik lach liefdevol om mezelf. De Camino ga je stap voor stap.

Weer een heel warme dag, maar vandaag lopen we maar 15 kilometer naar Nevers. Net als gisteren is er veel schaduw en ik loop lekker. De afgelopen dagen leerde ik dat ik ook als ik stijg adem moet hebben om te kunnen zingen. Dat helpt mij om niet te hard omhoog te gaan. Bevalt me heel goed! Na een lekkere lange pauze op een bankje onder een boom met prachtig uitzicht kom ik rond de middag aan in Wie in de schaduw van de allerhoogste....Nevers. Op een terrasje eet en drink ik wat en daarna loop  ik naar de kathedraal. Ik steek een kaarsje aan om Maria te bedanken dat ze er deze week was. Dan steek ik de Loire over naar de camping Nevers en zet daar mijn tentje op tegen het decor van de kathedraal. Spectaculaire plek!

Mijn reisgenoten kiezen voor een verblijf in een refuge: een kamer in een verzorgingstehuis tussen de oudjes. Maar wel met een prachtige tuin. Daar treffen we elkaar aan het begin van de avond om de dag even door te praten. Ik loop om het huis en zit op een trapje met uitzicht op een Maria-beeld. Niet eens zo’n heel grote. Toch valt het me op dat Maria desondanks de achter haar staande kathedraal helemaal aan het zicht onttrekt. De symboliek van Maria die ook in haar kleinheid zoKathedraal NeversMaria... groter dan de kerk Groot is dat ze de hele Kerk buiten beeld houdt. Ik denk dat Herman Finkers zich kostelijk zou amuseren. Ik wel in elk geval.

We praten de dag even door en gaan daarna allemaal onze eigen weg voor het eten. Eelke en ik lopen de stad in en eten op een terras Fish & Chips. Jammie. Dan loop ik terug naar de camping. Daar aangekomen krijg ik een gratis concert van een band die speelt in een bar aan de stadzijde van de Loire. Mooie klassiekers als Money van Pink Floyd komen voorbij. Om een uur of 11 houden ze er mee op. Eigenlijk jammer. Bij mijn tent aangekomen zie ik in het licht van mijn telefoon heel veel piepkleine vliegjes. En er scharrelt een egel rond. Dat vind ik dan weer wel leuk.