Van Lochem naar Vezelay

19 augustus 2016 - Vézelay, Frankrijk

Om 9 uur in de morgen vertrek ik vanuit Lochem. Op de achterbank van mijn auto ligt een grote rugzak met daarin mijn hele hebben en houden voor de komende week. Ik rijd op het gemak naar 's-Hertogenbosch. Bij het station staat Liesbeth al te wachten en even later komt ook Eelke aangewandeld. Best vreemd om 2 mensen in mijn auto te hebben die ik niet ken en waarmee ik 800 kilometer ga rijden.

We zijn aan elkaar gekoppeld door Wietske: zij is in juli vertrokken vanuit Utrecht voor haar Camino. Ze biedt enkele weken gelegenheid aan mensen om met haar mee te lopen. En voor deze week zijn dat dus drie mensen :-) Nadat we vertrekken, worden er voorzichtig wat dingen gedeeld. Maar het is ook hele stukken stil. Als ik rijd, ben ik niet zo'n prater en zij blijkbaar ook niet. Of hebben we allemaal even genoeg aan onze eigen gedachten? Tom Tom stuurt ons via Breda, Antwerpen, Brussel en Parijs naar Vézelay. Als we daar om 18:45 aankomen, staat Wietske ons al op te wachten. Liesbeth verblijft de eerste nacht in een B&B, Eelke in een pelgrimsherberg en Wietske heeft haar tentje op de camping staan waar ik mijn tentje ook op zal zetten. De camping ligt zo'n 10 minuten wandelen buiten Vézelay. Plekje zoeken, tent opzetten en dan terug naar het dorp lopen voor een eerste verkenning.

Die avond eten we met zijn vieren ons eerste pelgrimsmenu: salade met coquilles, forel, toetje met ijs en een karaf wijn voor ons vieren. De sfeer is ontspannen en prettig. We zitten zo lekker te praten, dat het restaurant om ons heen leeg loopt. Rond half 11 lopen we naar buiten, ieder zijn/haar eigen kant op. Even later lig ik in mijn tentje. Eerste leermoment: ff douchen vóór ik in mijn slaapzak duik. Ligt een stuk prettiger, denk ik. Om me heen is het onrustig op de camping: auto's rijden heen en weer, er slaan portieren dicht, er is iemand aan het bellen. Denk dat ik rond middernacht in slaap gevallen ben.

Mijn tentje voor het eerst opgezet..