Van Logrono naar Najera; over een Achterhoeks gezegde en een kort verhaal.

31 juli 2021 - Nájera, Spanje

Ik zag ergens deze week een afbeelding met een Achterhoeks spreekwoord: ‘van reag’n en lach’n krie’j mangs de bokse nat’.
Nou, dat spreekwoord is vandaag ook geldig in Spanje. De eerste 5 kilometer, tot de grens van Logrono, was t droog, maar vanaf daar begon het te miezeren en soms te regenen. Regenscherm over m’n rugzak, poncho aan en gaan. Dat is eigenlijk het verhaal van deze dag. Van half 9 tot een uur of half 1 bleef het nat. Twee keer droog shirt aangetrokken, weinig pauze omdat ik dan koud word. Kortom, zo’n dag dat je superblij bent wanneer je om 14:30 na 27 km onder de douche staat. Gelukkig geen bijkomend ongemak als uitglijden enzo. Ik heb de kou verdreven met een whisky en ben na het avondeten (heerlijke paella  trouwens) gauw gaan slapen.
Morgen beter, por favor….

Nog een relevant gezegde: ‘achterhoekers houden van een kort gebed en een lange worst. Daarom dit keer geen lang verhaal… :-)