Van Mussidan naar Sainte-Foy-la-Grande; met een knipoog van de Eeuwige

25 juli 2020 - Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt, Frankrijk

De wekker gaat om 6.15 uur. Het vinden van de bakker kost iets meer tijd dan verwacht, maar dan heb je ook wat: lekkere croissants en een pain complet die er ook mag zijn. Er zit een nadeel aan het in je eentje in een gites slapen: je ruimt je spulletjes niet op. Daardoor duurt het inpakken van m’n rugzak wat langer.

Voordat ik vertrek, las ik  de tekst voor deze ochtend. Ik sloot mijn verhaal van gisteren af met te vertellen dat ik vandaag 33 km loop. Ik zie daar wel tegenop. En dan begint mijn tekst voor vandaag met een gebed. De eerste regel is: ‘laat mij niet vermoeid worden, God’. Zeg nou zelf, dat bedenk je toch niet? Ik ervaar dat als een knipoog van de Bron van Liefde. Zo ga ik met een glimlach op pad.

6497497C-0034-4D13-85BA-5A9E1A09B5DC

Ik probeer vandaag iets uit wat ik ergens las van een wandelaar: elk uur 10 minuten rusten en elke 2 uur 20 minuten. Eens kijken wat dat brengt. Om te voorkomen dat ik elke keer op m’n telefoon moet kijken, zet ik gewoon de wekker. Wanneer je overnacht in een dorpje aan de rivier, kun je ongeveer uitrekenen wat je de volgende morgen eerst doet: klimmen! En dat is ook vandaag het geval. Toch word ik na het eerste uur verrast door de wekker.

BEC84382-AE2C-4887-A4CE-536C440D4EC3

Gelukkig wel op een goede plek, waar ik even lekker kan zitten. Het is nog vroeg en de temperatuur is heerlijk. Na mijn pauze loop ik verder en een uur later ben ik in Saint-Gery waar ik op trappen van de kerk wat langer rust. Dan weer verder. Het is een mooi gebied waar ik vandaag loop. Maar ik zie de hele dag geen winkel. Om 13:15 arriveer ik bij een camping met een restaurant. Als je mijn caminoblogs al langer volgt, kun je raden wat er komt… het restaurant is gesloten van 13:00 tot 15:30 uur.

8B520746-7084-40DE-8DC1-0A24E2851EC9

Maar op een picknicktafel in de schaduw eet ik mijn brood en in het toiletgebouw vul ik mijn waterzak bij. Dan loop ik verder. Gelukkig is het niet zo warm vandaag en waait er een verfrissend windje. Wel zitten er vandaag een paar gemene klimmetjes in de route. Iets minder dan 4 km voor mijn stop in Sainte-Foy-la-Grande gaat opnieuw de wekker. Ik vind het knap van mezelf dat ik die rust ook neem en niet denk ‘het is nog maar een klein stukje, doorlopen dus’.

83902129-8FA1-4504-8DF0-B29A925ECBBE

Dat komt ook door een zinnetje in het routeboek. Net voor de eindbestemming staat er: ‘voorzichtig, steile en gevaarlijke afdaling’. Daar kan ik beter niet al te vermoeid aan beginnen. Nog 1 keer mijn rugzak op en gaan.

541FB56A-DF27-4F76-9990-75376FFFC01E

2CA263AA-2CB5-4C95-ADD0-8A8548F1EE54

Aan een boom hangt er een officieel uitzend bord met de tekst ‘chemin fermez’. Dat zal wel een vergissing zijn. Maar een eindje verder, aan het begin van de afdaling staat een hek met opnieuw een officieel document waaruit ik opmaak dat de afdaling momenteel te gevaarlijk is. Maar ja, een omleiding is er niet en ik zie ook geen bushalte. Dan is er maar 1 weg: rechtdoor… laat ik zeggen dat ik, eenmaal veilig beneden aangekomen, goed begrijp dat dit pad afgesloten is. Ik maakte geen foto’s, want ik wil niet de held uithangen. Maar het was zeker een zwarte piste. Even later sta ik aan de oever van de Dordogne.

C4EA42BC-FDD0-4494-833F-0AB9985D47EFFD0938E4-E33A-4CD9-85E0-2F00CF70F6C7

Nog een stukje langs het water en dan het stadje in. Als ik mijn slaapplaats gevonden heb spring ik snel onder de douche en wandel daarna naar een pleintje met wat terrassen. Dat eerste biertje…. Goddelijk.

E768E89E-C522-4C4F-B2FE-95AB2CB09531

Na het heerlijke eten lees ik de afsluitende tekst voor vandaag. Het gaat, hoe toepasselijk, over ‘de aanhangers van de Weg’, waarmee de eerste Christenen werden aangeduid. De tekst eindigt met ‘blijf bij mij en bij alle pelgrims’. Dat is een mooie om mee in slaap te vallen.

1. Jurjen:
    26 juli 2020
    Wat een lange tocht vandaag. Vorig jaar ben ik in de buurt van Mussidan op vakantie geweest; het is er prachtig. Het is niet de meest interessante plek in Frankrijk, maar de boulangerie Beaudout (Ave. Gambetta) had geweldig brood, herinner ik me. Veel plezier!
  2. André W:
    26 juli 2020
    Biertje verdiend maat....loat oe smaakn
  3. Marrianne:
    26 juli 2020
    Heerlijk om je verhalen weer te lezen... ! Heb het goed, zorg goed voor jezelf en proost op dat biertje!
  4. Ingrid Scherpenisse:
    26 juli 2020
    Wat een afstand! Leuk weer om te lezen! Je bent vlakbij ons..
  5. Jannie:
    26 juli 2020
    33. Wat een getal... Ooit ons huisnummer... Mooi verhaal weer. Gevaarlijke afdalingen doe ik op mijn kont... Laat me voorzichtig naar beneden glijden. Pas goed op jezelf! Proost!
  6. Bettie:
    26 juli 2020
    Ik zeg proost oo die is op dus weltrusten.
  7. Getkate:
    27 juli 2020
    Hey Makker,
    Fijne camino!! Hopelijk krijg je deze tocht een keer een inzicht waar ik ook iets aan heb. :-) Ik spreek je weer in Lochem. Pas goed op jezelf!!
  8. Wendy:
    28 juli 2020
    Hey Erik, wij doen morgen deze etappe. Vraagje? Is die etappe wat jij ‘de zwarte piste’ noemt te doen met een wheely? (Wandelkar)
  9. Erik te Loo:
    Ha Wendy,
    Ik zou de gok niet wagen en zoeken naar een andere manier om in St. Foy te komen
  10. Erik te Loo:
    28 juli 2020
    Ik zou dan het laatste stukje de D672 aanhouden.
  11. Evelien:
    29 juli 2020
    Knappe prestatie 33 km bepakt en bezakt. Maar euhh ik snap er niks meer van. Wijndrinkers zijn helden en jij drinkt bier?
    Geniet van de rust, ruimte en regelmaat.