Van San Juan de Ortega naar Burgos; over een Groot Voorbeeld en over schoonheid valt te twisten

4 augustus 2021 - Burgos, Spanje

Mijn laatste wandeldag begint om 7 uur als de wekker gaat. Voor het ontbijt moet ik naar ‘de buren’. Ook vandaag bestaat het ontbijt uit wat stokbrood met jam, een glas jus en een kop koffie. Dan voor de laatste keer mijn rugzak inpakken en op pad. Het valt me nu pas op dat de stratenmakers hier de schelp (het teken bij uitstek van de Camino) in het straatwerk verwerkt hebben. Ziet er best mooi uit.

Nog een paar laatste foto’s van dit gehuchtje en dan vertrek ik richting Burgos. Het is rustig op de Camino, ik ben waarschijnlijk de laatste pelgrim die op pad gaat. In het dorpje Ages is het even later gedaan met de rust: er rijdt een ambulance vanuit een woonerf de doorgaande weg op en als ik aan de rand van het dorpje ben vraag ik me verwonderd af waarom die ambulance in een weiland aan het manoeuvreren is. Als ik dichterbij kom, zie ik dat in het weiland een helikopter klaar staat om het vervoer van de patiënt over te nemen. Met een hoop geraas gaat dat ding even later de lucht in en keert de rust op het Spaanse platteland weer terug.

In Atapuerca is een barretje open. Een koffie en een broodje… dat kan er wel bij na zo’n sober ontbijt. Er lopen wat katten rond (eentje met 5 kittens achter zich aan) en er is een mank-lopende hond die een beetje rondscharrelt. Als hij om de hoek van een schuur verdwijnt gaat 1 van de oudere katten achter hem aan. Als die bijna bij de hoek van dat schuurtje is gaat plotseling zijn/haar rug omhoog: de hond komt teruggewandeld. Maar het oude beestje heeft totaal geen interesse in de kat en sjokt rustig verder. De kat vervolgt ook zijn pad en dat trekt weer de aandacht van 1 van de kittens. Die snelt ook naar de hoek van het schuurtje. Net voordat hij bij die hoek is maakt hij -zoals hij dat zijn Grote Voorbeeld zag doen- zonder enige aanleiding en lekker onhandig een bolle rug voordat hij om het hoekje loopt. Zo schattig om te zien.

Sommige delen van de route vandaag lijken bijna Nederlands: bospaden en dennenbomen, tamelijk vlak. Het lopen schiet dan ook lekker op. Nog maar een half uur na Atapuerca, ik heb dan zo’n 10 kilometer gelopen, kan ik vanaf de top van een helling Burgos al zien liggen. Gelukkig realiseer ik me dat het nog een kilometer of 10 is tot de rand van Burgos en dat ik dan nog 7 kilometer moet lopen voor ik bij de kathedraal ben. Voor het zover is, kom ik in Cardenuela Riopico waar ik op een terras David nog even tref die net weer op het punt van vertrekken staat. Er ligt een broodje met gebakken ei in de vitrine. Daar heb ik wel trek in. Maar de eigenaar vindt het broodje blijkbaar onverkoopbaar, want ik krijg even later een vers exemplaar bij mijn tonic. Het smaakt me prima en vol goede moed begin ik aan de laatste kilometers van mijn Camino 2021.

De entree van Burgos is ‘wereldberoemd’ onder pelgrims: je loopt kilometers over een industriegebied en tussen de Ikea’s en de Seats & Sofa’s.  Niet iets om je op te verheugen. Maar er is een ontsnappingsmogelijkheid, zo is me verteld: net nadat de Camino de snelweg AP1 kruist, kun je voor een alternatieve, mooiere, route kiezen die qua afstand maar een beetje langer is. Ik besluit voor de schoonheid te gaan en kies dus voor het alternatief. Wat zal ik er van zeggen…: als dit de mooie route is, dan wil ik echt niet weten hoe die minder mooie route is :-)

Om 14:30 uur ben ik bij de kathedraal van Burgos. Op een terrasje in de buurt drink ik een biertje op de goede afloop en daarna loop ik naar mijn overnachtingsplaats. Het is een kamer in een woonblok en ik moet de sleutel halen in een naburig café. Dat is dan een mooi excuus om een tweede biertje te drinken. Ik krijg maar liefst drie sleutels mee om alle deuren te kunnen openen waar ik doorheen moet. Helaas wil het vinden van die eerste deur niet best lukken, dus ik moet nog een keer terug om uitleg te vragen. Met wat hulp van een vriendelijke voorbijganger komt het gelukkig allemaal goed.

Na het douchen even liggen en dan op pad voor mijn avondeten. Bij het buurtcafé is een terras waar het gezellig vol is. En ze hebben lekkere tapas. Ik vind dat ik het daarmee wel kan doen en na een laatste wijntje en een kop koffie zoek ik mijn bedje op.

Morgen ga ik met de trein naar Irun. Dan wandel ik de Franse grens over naar Hendaye waar vrijdagmorgen mijn trein vertrekt richting Parijs en huis.

1. Jurjen:
    14 augustus 2021
    Mooi verslag van je laatste wandeldag! Tot volgend jaar!??
  2. Jannie:
    14 augustus 2021
    Mooi verslag weer, Erik. En ik zie helemaal voor me hoe je zit te genieten van die manke hond en de katten. :D
    Ik denk dat je nog een laatste verslag hebt om deze reis weer af te ronden en dan is het echt weer wachten tot volgend jaar. Of tot een volgende reis... ;-)
  3. T.J. de Lange:
    14 augustus 2021
    Dank je voor je leuke bijdrage aan mijn voorpret. Tot volgend jaar.
  4. José:
    14 augustus 2021
    Bedankt voor de schoonheid die je mij hebt laten zien onderweg !! En van jouw voetstappen die ik heb mogen volgen in een mooie reis .🌞🍷
  5. Henk ursem:
    14 augustus 2021
    Het is een goed beeldend verslag van je camino geworden, bedankt hier voor, ik heb er erg van genoten . Donderdag a.s. beginnen wij met onze mini camino: ruta do mar, je kan me volgen op henkpaulendelangewegnaarsantiago.reislogger.nl
  6. Carlo:
    14 augustus 2021
    Hallo schat, ik zal je verhalen missen. Wij gaan morgen voor twee weken naar Florence. Daarna weer even bijkletsen?
    Kus carlo
  7. Marrianne:
    14 augustus 2021
    Het was fijn om mee te kunnen kijken/lezen over deze reis… best wel je passie …
    Mooi!!!
  8. Jan van Mierlo:
    14 augustus 2021
    Ik heb erg genoten van de mooie verhaaltjes. Jammer dat het nu stopt!!
  9. Anja:
    15 augustus 2021
    Bedankt voor de mooie verslagen. Wij zaten tussen Limoge en Perigueux en zagen regelmatig de schelpen liggen in de straten. Even opgezocht waar die voor waren. Leuk om te weten dat je daar al geweest bent.
  10. David hordijk:
    18 augustus 2021
    Leuk Erik! Je bent er helemaal bij als je jouw verhaal leest. Hoop dat je goed bent thuisgekomen en wens je alvast veel plezier voor volgend jaar.