Van Uterga naar Estella; over gesloten deuren en deze Koning die t met een pallet moet doen.

28 juli 2021 - Estella, Spanje

Om 6:30 gaat de wekker en om 7:00 uur zit ik aan het ontbijt dat bestaat uit dezelfde ingrediënten: paar stukjes stokbrood, boter, jam, koffie en jus. Een 20 minuten later loop ik naar buiten met mijn rugzak in de ene en mijn schoenen in de andere hand. Op een bankje tegenover de herberg neem ik rustig de tijd om mijn schoenen aan te trekken. Ook lees ik een stukje in het boekje dat ik vorig jaar kocht: ‘pelgrimeren met God’. Lees het verhaal van 24 juli 2020 even wanneer je mijn gedachten over (de titel van) dat boekje wilt kennen. Ik wil een aantal verhalen lezen waarin Petrus centraal staat. Van alle volgelingen van Jezus is over hem het meest geschreven in de Bijbel. Over Petrus wordt expliciet geschreven dat Jezus hem graag mocht. En dat is misschien wel opmerkelijk, want hij komt in de verhalen naar voren als sterk en zwak, aanvoerder en mislukkeling, moedig en angstig. Kortom, een echt mens. En dat zou de waardering van Jezus voor hem kunnen verklaren.

De manier waarop Petrus zich bij Jezus aansluit is een ultrakort verhaal: Jezus loopt langs de haven, waar Petrus net zijn boot afmeert. Jezus roept hem op alles los te laten en mee te gaan. En dat doet Petrus. De ‘gedachtengang’ voor vandaag gaat er over wat ik zou doen als ik die vraag nu zou krijgen. Geen makkelijke starter dit keer, maar ik vind het fijn te merken dat ik ruimte heb om met meer dan lopen bezig te zijn.

Tegen 7:45 wandel ik het dorpje uit en dan kom ik tot de ontdekking dat mijn stokken nog in de herberg staan. Snel loop ik de 5 minuten terug en vind dan de herberg op slot… ik bel het telefoonnummer… geen gehoor. Ik weet dat Cooper nog in de herberg moet zijn, dus ik klop op deuren en ramen. Toch duurt het nog een minuut of 5 (in mijn beleving: uren) voor hij de deur opent. Vlug pak ik mijn stokken en begin voor de tweede keer aan mijn dag.

Nauwelijks een half uur later wandel ik een dorpje binnen waar het plaatsnaambord heel optimistisch meldt: ‘welcome to the end of your stage’. Dat is me net te gemakkelijk, dus ik loop nog even door.

Vandaag kom ik door/over Punta de la Reina: de brug van de Koningin. Hier in Punta komt ook de vierde (en laatste) pelgrimsroute door Frankrijk op de Camino Frances uit. Dat is de Via Tolosana. De naam verwijst naar Toulouse, maar de route begint in Arles. Deze route gaat niet via Saint-Jean, maar steekt de Pyreneeën over via de Somportpas. Even voor het dorpje loopt er een riviertje deels over de weg. Om de pelgrims natte voeten te besparen is er een pallet op de grond gelegd als ‘brug’. Jaja… de brug van de Koningin… het zal me wat. Deze koning-pelgrim moet het met een pallet doen.

In het dorpje strijk ik neer op een terrasje voor een koffie en een lekker broodje. De echte brug zet ik natuurlijk ook op de foto.

Daarna weer verder, richting Cirauqui. Het schijnt dat de foto die ik van dit dorpje maakte niet uniek is: het uitzicht op Cirauqui is het meest gefotografeerde van de hele Camino. Ik hou er van te doen als iedereen, dus deze foto mag niet ontbreken.

In het dorpje is geen bar open, maar wel een klein winkeltje waar ik een ijsje, een tonic en wat fruit koop. Daarmee lunch ik midden in het dorpje.

Inmiddels schiet het lekker op en rond 15:45 ben ik in het hostel waar ik vannacht slaap. Aan de receptie vraag ik waar ik typisch Spaans kan eten en met die adviezen onder de arm zoek ik een restaurant. Het voorgerecht is heerlijk, voor het hoofdgerecht zou ik niet omfietsen.

Daarmee komt een eind aan deze dag. Morgen heb ik een korte dag van 21 km die me naar Los Arcos brengt. Hoogtepunt van de dag: de wijnfontein van Bodega Irache, waar pelgrims hun flessen kunnen vullen met -naar keuze- water of wijn…. Ultreia!!

1. Jannie:
    30 juli 2021
    Mooi verhaal weer. Ik vind dat je wel karig luncht, met je tonic, fruit en een ijsje...
  2. Truus:
    30 juli 2021
    Met zulke mooie vleeswaren op m’n bord zou ik spontaan even vergeten vegetariër te zijn. Jaloersmakend trouwens hoe je schrijft dat je morgen “maar” 21 km loopt. Hoe doe je dat toch Erik?
  3. Jurjen:
    30 juli 2021
    Topdag voor je geweest! Mooie verhalen.
  4. José:
    30 juli 2021
    Wederom fijn om te lezen !!
    Om morgen je fles te vullen met wijn morgen daar zou ik een nachtje over slapen 🤔
  5. Antoinette:
    30 juli 2021
    Je gaat goed Erik. Maar ik vraag me ook af hoe je kunt lopen op zo'n kleine lunch? Zo raak je ook zonder je boek en de vragen daaruit 'verlicht'🤣
  6. Aty Schulte [email protected]:
    30 juli 2021
    Truus, Ik was vegetarier tot wij toevallig ons Spaanse dorpje vonden. De buren keken kwaad als ik niet een plakje echte pata negra ham nam... De beste ham die er is.En zelf geslacht. Ik mocht nog een video kijken. Nee doe maar niet. Resultaat ik ben geen vegetariër meer sinds 1992. Advies niet naar Spanje komen dus.