Over belofte maakt schuld, lopen voor iemand anders en pensionado-plannen

15 maart 2026 - Lochem, Nederland

‘Maar hierover schrijf ik later meer’… dat zette ik in mijn verhaal over het ophalen van mijn Compostela, eenmaal aangekomen in Santiago. Toen ik dat vanmorgen las, bedacht ik me dat ik dat nog niet gedaan heb. Het wordt dus tijd die belofte in te lossen.

In 2024 liep ik met Bas, onze oudste, over de Meseta. We hadden veel plezier maar ook mooie gesprekken over Het Leven. Over terugkijken en dromen. Zoals zijn droom om het leven door te kunnen geven als vader. Hoe blij waren we dan ook toen hij begin 2025 kon vertellen dat hij en zijn Steffie in oktober 2025 een kindje verwachtten. Met het groeien van dat ongeboren leven groeide in mijn hoofd het plan om mijn Camino in 2025 ‘Vicarie Pro’ te lopen. En tijdens de uitzwaai-dag met onze kinderen en kleinkinderen heb ik dat bekend gemaakt. 

‘Vicarie Pro’ betekent letterlijk: plaatsvervangend voor. Op de camino betekent dit, dat je de camino loopt voor iemand die dat zelf niet, niet meer of nog niet kan. Bij het afhalen van je Compostela geef je dan aan voor wie je de camino liep en die naam krijgt ook een plaats op de Compostela. Maar ja, ik zou eind juli in Santiago arriveren, maar de uitgerekende datum van bevallen lag ergens in oktober. Ongeveer een week voor aankomst in Santiago stuurde ik Bas daarom een app met de vraag welke naam/namen ik op de Compostela zou laten zetten. Ik had een plan B: als de naam nog niet bekend zou zijn of nog niet vrijgegeven kon worden, dan zou ik er ‘Vita Nova’ (nieuw leven) van maken. Maar ik kreeg al vrij snel een app terug met daarin de namen. Uiteraard onder embargo tot na de geboorte. 

In het pelgrimsbureau in Santiago kreeg ik mijn Compostela uitgereikt. Toen ik aangaf dat ik ‘Vicarie Pro’ had gelopen, vroeg de vrouw achter de balie welke naam er op mocht. De tranen liepen over mijn wangen toen ze met prachtige letters opschreef ‘Vicarie Pro: Pepijn Pieter Erik te Loo’. Vernoemd naar beide grootvaders, wat een eer. 

a125f5e1-d9e0-469e-81eb-0da51cb71aba

925004ce-3db4-49c8-9633-0a1f15acde1f

Met mijn Compostela onder de arm liep ik op een wolk weer naar buiten. Tegelijkertijd realiseerde ik me dat ik een volgend probleem had: want niemand mocht natuurlijk die Compostela zien vóórdat dat menneke geboren was. Maar… de Camino voorziet: mijn terugreis liep via Tilburg en daar moest ik een 10 minuten wachten op mijn aansluitende trein. Daarom met Bas geregeld dat hij naar het station zou komen zodat ik hem die Compostela kon geven. 

51fd97b3-da9b-4745-b1b9-4566e4e13e29

Pepijn Pieter Erik is geboren op 8 oktober 2025. Op dezelfde datum als zijn grote neef Abel Erik én op de trouwdag van ons. 

15e1841f-e37c-483f-9c59-3130eb89d275

In september vorig jaar heb ik mijn collega’s bij de gemeente Berg en Dal laten weten dat ik op 1 juli 2026 de werk-rugzak definitief af ga doen. Die datum komt nu al snel dichterbij. Op 25 juni heb ik mijn laatste werkdag. Zondagmorgen 28 juni doe ik nog een kerkdienst in Markelo en diezelfde middag stap ik op de trein naar Parijs. Maandagmorgen reis ik door naar Saint-Jean-Pied-de-Port en op dinsdag 30 juni wandel ik op mijn gemakje de 8-9 kilometer naar Borda, een herberg in de Pyreneeën. De volgende ochtend ontwaak ik dan als fulltime pensionado! Ik volg de Francés tot Logroño en daar pak ik de bus of trein naar Léon, de startplaats van een camino die al een tijdje op mijn verlanglijstje staat: de camino Salvador tussen Léon en Oviedo. Een tocht van 120 kilometer door de Picos de Europa. Geen lange Camino, maar wel een uitdagende door het stijgen en dalen: het hoogste punt ligt op ongeveer 1600 meter. 

Vandaag (15 maart) ga ik mijn eerste trainingskilometers maken. Ik heb er veel zininin! 

Foto’s

18 Reacties

  1. Anneke vHulst:
    15 maart 2026
    Succes met je eerste kilometers!
  2. Carlo willems:
    15 maart 2026
    Wat weer een prachtige worden en mooi vooruitzicht: stoppen met werken en nogmaals de rugzak opbinden. Ik hoop je nog een keer gezellig te spreken onder het genot van een lunch. Groetjes, carlo
  3. Annemarie Mast:
    15 maart 2026
    Wat een heerlijk vooruitzicht, Erik
  4. Marrianne:
    15 maart 2026
    Wat een fijn begin weer Erik, ik ga het weer met liefde volgen! ( En wat zijn we blij met onze kleinkindjes !!)
  5. Mieke van Elk:
    15 maart 2026
    💚 💚
  6. Maddie:
    15 maart 2026
    Hoi Erik,
    Allereerst de hartelijke felicitaties met Pepijn Pieter Erik!🩵
    Ook voor Marianne.
    Wat een wonder weer, dit nieuwe leven, mooi!

    Dan het pensioen in zicht, een mooi vooruitzicht. Ik wens je nog fijne werkdagen en voor daarna als pensionado weer een prachtige wandeltocht!🥾
  7. Ingrid:
    15 maart 2026
    Een mooi verhaal Erik op deze zondag en ook een mooi vooruitzicht, nog zo'n 3 maanden werken en dan alle tijd voor jou volgende camino. Succes met de eerste voorbereidingen
  8. Annelies Giesen:
    15 maart 2026
    Erik wat een bijzonder en prachtig verhaal weer.
    Wat een mooi vooruitzicht, veel succes en plezier met de voorbereidingen en de uitvoering.
    Ik zal jou met plezier volgen.
  9. Sophia:
    15 maart 2026
    Je maakt ons weer deelgenoot van veel moois, Erik.
    Bijzonder dat je de namen van je kleinzoon op je laatste Compostela hebt laten zetten.
    Heerlijk vooruitzicht dat je mag stoppen met werken en meteen de wandelschoenen weer gaat aandoen. Je eerste overnachting in Borda zal je ongetwijfeld meteen een goed Caminogevoel geven.
    Werk nog even met plezier en ga dan volop genieten.
    Mijn plan is in mei richting Rome vanaf Montpellier, of Chemin d' Arles vanaf Beziers, maar alleen als de thuissituatie het toelaat.
    Daarom zeg ik: Gaan als het kan, Erik!
  10. Y J:
    15 maart 2026
    Gefeliciteerd Opa met je prachtige kleinzoon.
    Ik ga je weer volgen.
    Veel succes met de voorbereidingen en camino.
  11. Annet:
    15 maart 2026
    Op weg naar een nieuwe fase. Veel geluk met de volgende stappen.
  12. Ingrid:
    15 maart 2026
    Wat een prachtig verhaal over de Vicarie Pro! Wat ontroerend ook.
    Straks loop je als pensionado weer een nieuw gedeelte van de camino. Wat zal dat een heerlijk vooruitzicht zijn! Veel plezier alvast en geniet van de voorbereiding.
    Hartelijke groet uit de Dordogne!
  13. Jannie:
    15 maart 2026
    Wat weer een prachtig verhaal! En natuurlijk wist ik al een deel van dat verhaal, maar ik kreeg ook tranen... Tja, nog steeds een bijzonder lijntje met mijn jongste broer ook al zien we elkaar veel te weinig...
    Liefs van mij.
  14. Christiane Post-Verhoeven:
    15 maart 2026
    Mooi verhaal Erik en fijn dat Pepijn Pieter Erik gezond ter wereld is gekomen. Wie weet loop je met hem en Bas nog eens een stukje van een camino.
  15. Janneke Koornstra:
    16 maart 2026
    bijzonder verhaal, Erik! geniet van jullie kleinkinderen, dat doen wij ook.
  16. Saskia T:
    16 maart 2026
    28 juni Markelo. Daar ben ik graag bij, Erik! Laat je even weten hoe laat?
    x
  17. Erik te Loo:
    16 maart 2026
    Hoi Saskia,
    Om 10 uur in de (heel mooie) Martinuskerk.
  18. Emilie:
    20 april 2026
    Wat prachtig joh. Van harte gefeliciteerd met jullie Pepijn Pieter Erik. En fijn al die mooie vooruitzichten. Alle goeds!