Van Vilanova de Arousa naar Padrón; over een late boot en een kapitein met humor

31 mei 2023 - Padrón, Spanje

We hebben kaartjes voor de boottocht van 9:00 uur naar Pontesecura. En dan is het nog een 2-3 kilometer naar onze laatste herberg voordat we in Santiago aankomen. Een soort van rustdag dus.

Die begint met de wekker die om 7:30 gaat. Na het douchen en aankleden eten we ons ontbijtje op en tegen 8:30 uur lopen we de deur van de herberg uit. Het is maar een paar minuten lopen naar de aanlegsteiger. Er staan al wat mensen te wachten, maar er is nog geen boot te zien. Maar dat zegt niets, want het is aan de vroege kant en er varen steeds boten in en uit. Maar dat zijn allemaal vissersboten, op weg naar de op het water drijvende plateaus waaronder touwen hangen die gebruikt worden voor de mosselkweek.

Als het 9:00 uur is, is het aantal wachtende mensen flink gegroeid. Maar er is nog steeds geen boot te zien. Ook de eerste mensen met een ticket voor de boot van 09:30 verschijnen bij de aanlegsteiger. En dan stopt er ook nog een bus waaruit een grote groep mensen stapt die blijkbaar ook mee gaan. Later begrijp ik dat deze groep de Camino per bus aflegt en later vandaag de mis in Santiago zal bijwonen. Zo kan het dus ook.

Dan meert er een piepklein bootje aan. De man die het bootje bestuurde stapt aan land en begint namen van een papiertje af te lezen. Onze namen zijn er niet bij, maar de verwarring wordt alleen maar groter. Uiteindelijk verschijnt er een boot aan de haveningang die groot genoeg is voor de groep die staat te wachten. Het blijkt dat de boot van 9:00 en de boot van 9:30 zijn samengevoegd. We gaan aan boord voor de tocht die ongeveer anderhalf uur zal duren.

De officiële naam voor deze boottocht is De Translatio (of Traslatio). Het is een historische boottocht: In het jaar 44 gaf koning Herodes de opdracht om de Apostel Santiago de Meerdere te onthoofden. Zijn trouwe discipelen Anastasio en Teodoro voerden de overblijfselen van de Apostel in een stenen boot van Haifa in Palestina naar Iria Flavia in Padrón (Galicië). Een wonderlijke reis die 7 dagen duurde. Deze boottocht wordt gezien als de bron van alle camino´s en is de enige maritieme Via Crucis ter wereld. Onderweg zie je mooie herinneringen (in de vorm van aan en in het water geplaatste kruisen) aan de tocht van toen. Sinds enkele jaren wordt er ook even 'stilgestaan' bij zo'n drijvend eiland voor de mosselteelt.

Onderweg vertelt de kapitein allerlei wetenswaardigheden over de route die we varen en de kruisen die we zien. Omdat het verschil tussen eb en vloed hier 4 meter is, is het zaak dat de navigatie nauwkeurig gedaan wordt. Tegen het einde van de tocht gaan we een smaller stuk water op. De kapitein vertelt dat de ingang heel nauw is en dat het echt een precisiewerk is. Vervolgens zet hij het befaamde nummer uit de film 'Titanic' op... Enig gevoel voor drama is hem niet te ontzeggen.

Zonder verdere kleerscheuren bereikt de boot zijn eindbestemming: de haven van Pontesecures. Hier leggen we aan en vervolgen de wandelaars hun pad (en stappen anderen in de gereedstaande bus). Wij brengen de laatste nacht door in een herberg in Padrón. Er is plek voor een man of 40, maar deze nacht blijft de teller steken op 7. Er moet geld bij, volgens mij.

Morgen is er nog een kilometer of 25 te lopen. Voor Marrianne een maatje te groot: zij gaat de eerste 15 kilometer per bus doen en zal dan op me wachten zodat we samen Santiago binnen lopen. Daarom wandelen we Padrón even in, op zoek naar het busstation. Ondertussen steken we in een mooie kerk nog wat kaarsjes aan. Nadat het busstation gevonden is lopen we een supermarktje binnen voor ons ontbijt van morgen en wat te eten voor onderweg. Daarna strijken we neer op een terras voor een late lunch. Terug in de herberg rusten we nog even wat en in de avond hebben we een leuk restaurantje waar we opnieuw heerlijke vis eten. Buiten lopen opeens mensen met een paraplu op, blijkbaar regent het. Maar als wij weer buiten komen is het mooi droog. Een half uur later liggen we in onze bedjes. Dit keer hebben we allebei een bed 'op de grond'.

Nog 1 nachtje slapen...

1. Truus:
    7 juni 2023
    Ik heb weer genoten van je reisverslagen Erik. En zo leuk dat je nu Marianne als reisgezelschap hebt! Nu nog de laatste loodjes en dan zit het er (helaas) weer op voor dit jaar. Misschien zie ik je nog een dag bij de Barchemse vierdaagse?
  2. Erik te Loo:
    7 juni 2023
    Ha Truus, Barchem zit er niet in dit jaar: ik ga van 28-6 t/m 13-7 2 weken als vrijwilliger werken in een pelgrimsherberg in St-Jean-Pied-de-Port aan de voet van de Pyreneeën.
  3. Truus:
    7 juni 2023
    Sorry, typfout gemaakt in mijn reactie: Marrianne.
  4. Jannie:
    7 juni 2023
    Het is weer genieten van dit verhaal en de foto's. Daarop was ook te zien dat jullie genoten.