Van Ponferrada via Bilbao naar Lochem; over een onverwacht weerzien en een donders korte rij

21 juli 2022 - Lochem, Nederland

Na een goede nacht en een prima ontbijt wandel ik in alle rust naar het treinstation van Ponferrada. Met een overstap in Miranda de Ebro reis ik per trein naar Bilbao. Er is voldoende tijd voor een koffie en wat schrijfwerk. Wanneer ik op mijn gemak het perron op loop, zie ik eerst dat de trein een half uur vertraging heeft en tegelijkertijd rolt er een trein binnen op het perron van vertrek. Wat nu…? Aan een medewerker van de Spaanse NS vraag ik of dit mijn trein is. En dat is hij. En hij vertelt erbij dat de trein gaat wachten op de trein vanuit Santiago. Die is ongeveer 40 minuten vertraagd door de bosbranden. Maar hoe zit het dan met mijn overstap? Hij kijkt me verbaasd aan. ‘Die wacht natuurlijk’.

Ik realiseer me later hoe verwend we zijn in Nederland met op veel plaatsen elk half uur een trein. In Spanje werkt het anders. Daar zijn veel plekken waar de trein maar eens per dag stopt.

Dus ik installeer me op mijn plek en wacht op wat er gaat komen. Wel, er gebeurt eerste 5 kwartier helemaal niets. En dan komen er meer mensen de trein binnen, die uiteindelijk met ruim anderhalf uur vertraging Ponferrada verlaat. Ik ben inmiddels niet meer zo gerust op mijn overstap. Dat zou betekenen dat ik pas rond 23:30 uur in Bilbao arriveer. En mijn hotel ligt aan de andere kant van de stad, in de buurt van het busstation. Omdat ik daar de volgende morgen de bus naar het vliegveld neem.

Wat te doen…?

De trein reist eigenlijk terug over mijn Camino van dit jaar,  met stops in Astorga, Léon, Sahagu en Burgos. Hé… Burgos… daar vertrekt een bus naar Bilbao. Er zijn nog tickets voor de bus van 18 uur, aankomsttijd Bilbao: 20:15. En de trein zal rond 16:35 in Burgos aankomen. Het station van Burgos ligt niet echt centraal (zie mijn verhaal daarover van vorig jaar), maar met een uur lopen kan ik die 5 km naar het busstation overbruggen. Tenzij er een bus of taxi voorhanden is, natuurlijk. Via de app van de Spaanse spoorwegen kan ik de aankomsttijd in Burgos ‘live’ volgen. Op een gegeven moment staat die op 16:24. Dat geeft rust. Maar helaas, tussen Palencia (niet te verwarren met Valencia) en Burgos raakt de trein bijna een kwartier kwijt.

Aangekomen in Burgos weet ik de weg nog van vorig jaar. Er rijdt net een taxi weg en er staan al 2 mensen te wachten. Dus ik ga aan de wandel, met een pittig tempo. Na een dikke 2 km zie ik een bus bij een halte staan, de chauffeur stapt net in. Ik vraag hem of hij naar het busstation gaat. Dat niet, maar hij kan me op 200 meter afzetten, zo’n 20 minuten voor het vertrek van de bus naar Bilbao. Ik stap natuurlijk in. De bus maakt een omweg via de universiteit. Opeens zie ik een hostel met de naam ‘Camino’ en er komt iets van herkenning op. Mijn app met de Camino route er maar eens bijgepakt. En inderdaad, we rijden over wegen waar ik bijna 2 weken geleden liep! Wat een onverwacht weerzien. Zoals beloofd zet hij me keurig op tijd af en een 20 minuten later vertrekt de bus. Blijkbaar is er weinig verkeer, want om 19:45 uur loop ik het busstation van Bilbao al uit. Het hotel staat daar praktisch bovenop, alleen naar de ingang loop ik even te zoeken. In de avond op een terras een biertje en een hamburger, maar ook hier merk ik dat een grote stad me niet past als pelgrim. Tegen tienen lig ik plat.

De volgende morgen in alle rust ontbeten en daarna mijn rugzak gereorganiseerd: dingen weggegooid die ik niet meer nodig heb. Alle vloeistoffen in één plastic zakje, mijn elektronica bij elkaar in één vak. Want in tegenstelling tot Eindhoven moeten op Bilbao Airport deze spullen apart in een bakje door de sekjoeretie-scanner. De wandeling naar busstation is de moeite niet en het ritje naar het vliegveld ook niet. En wat ik daar meemaak… de meeste tijd ben ik kwijt aan het uit- en weer aantrekken van mijn wandelschoenen. In nog geen kwartier van de bus tot door de sekjoeretie… waar maak je dat nog mee tegenwoordig? Betekent natuurlijk wel dat ik een tijd moet wachten op mijn vlucht van 14:30 uur. Gelukkig is die vlucht ook heerlijk op tijd en vertrekken we precies op de geplande tijd naar Eindhoven. Op het moment dat ik dit schijf, maakt de purser bekend dat we beginnen aan de landing op Eindhoven. Even stoppen met schrijven dus.

Ben ik weer…. Ook in Eindhoven ging het soepeltjes: de bus naar het station staat klaar en op het station kan ik zo de trein naar Den Bosch pakken. Daar 20 minuten overstaptijd. Genoeg om even wat te drinken en te eten. Terug naar het perron voor de trein richting Zwolle. Aaahhh… dat is nou jammer: die heeft bij aankomst een vertraging van 15 minuten en daarmee mis ik de aansluiting in Zutphen. Hele dag naar de knoppen… haha… écht niet. Zo gaan de dingen soms. En als het meezit, staat er in Zutphen een taxi op me te wachten. En dat is inderdaad het geval als met meer dan een half uur vertraging aankom.

Een half uurtje later zit ik lekker in mijn eigen tuinstoel… Ultreia!

1. Janneke Koornstra:
    21 juli 2022
    Mooie terugreis Erik. Sterkte met wennen aan een ander leven.
  2. Anneke van Hulst:
    Nu nog "landen"
  3. Jurjen:
    21 juli 2022
    Dank weer voor het mee mogen wandelen!!
  4. Irene:
    21 juli 2022
    En inderdaad nu nog ‘landen’ thuis. En nagenieten! En werd je besprongen door Guus? Of deed hij net alsof hij je niet had gemist hihi. Groetjes aan Marrianne 😀
  5. Gert-Jan:
    Dag Erik,
    Welkom thuis weer! Hopelijk wen je weer snel aan de "nieuwe" omgeving. Je reisverhalen waren geweldig om te lezen.
    Hartelijke groetjes van Gert-Jan en Alída
  6. Anja:
    21 juli 2022
    Bedankt voor je mooie verhalen Erik!
    Groetjes Anja
  7. Henk ursem:
    21 juli 2022
    bedankt voor je mooie , goede, en perzoonlijke verslag , ik heb er erg van genoten, net zo als jij.Wacht op het laaste stuk van je camino .
    Groet ,
    Henk Ursem
  8. Sjanie:
    21 juli 2022
    Fijn dat je weer thuis bent