Naam:
Foto’s:
1319
Video’s:

Over mijn reis

'Ooit wil ik de Camino lopen'. Ik denk dat heel veel mensen zich in deze tekst herkennen. Ik liep er ook al een hele tijd mee rond. Om de Camino vanuit huis te lopen, moet je best veel vrije tijd hebben. Dat lukt nog niet in deze fase van mijn leven. Maar in 2016 doet zich de kans voor om een week met iemand mee te lopen die op pad is naar Santiago de Compostela. Mijn Camino begint dat jaar in Vézelay en stopt in Nevers. Het is erg warm die week en dat heeft invloed op de afstanden die we lopen.

Op 30 augustus 2018 reis ik per trein naar Nevers en pak daar mijn Camino weer op. Opnieuw is het prachtig weer: slechts 500 meter in de regen gelopen. Desondanks volledig doorweekt :-) Ik loop in 2018 tot La Souterraine.

Op 26 juli 2019 vertrek ik vanaf die plek voor het vervolg. Mijn Camino brengt me dat jaar tot in Périgueux.

Daar pak ik in 2020 de draad weer op in een bijzondere tijd: corona houdt de wereld in zijn greep. Ik wandel twee weken door Frankrijk (tot Orthez) en zie dat jaar slechts 2 auto’s met Nederlands kenteken, hoor maar 1 keer iemand Nederlands spreken en ontmoet zegge en schrijve 0 pelgrims.

In 2021 begin ik weer in Orthez. Dat jaar steek ik de Pyreneeën over en eindigt mijn Camino in Burgos. Daar hoop ik in juli 2022 de veters van mijn wandelschoenen weer te strikken voor het vervolg. Ultreia!

Bezochte landen

Ik heb 15 landen (6%) bezocht:

België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland.