Van Lurcy-Levis naar Ainay-le-Chateau (21,1 km)

4 september 2018 - Ainay-le-Château, Frankrijk

Vandaag opnieuw 21 kilometer voor de boeg. Maar de eigenaar van de B&B keek gisteren al heel moeilijk toen ik zei dat ik graag om 8 uur wilde ontbijten. Dus nog vroeger zat er echt niet in. Maar goed, om 8 uur staat het traditionele Franse ontbijt klaar: stokbrood met jam en koffie. Ik verlang al bijna naar bruine boterham met kaas :-)

Iets over 9 trap ik ‘m aan. Het is wat bewolkt, maar wel warm. Het eerste stuk saai, langs een D weg met best veel verkeer. Later wordt de route mooier als ik door de velden loop. Het is vandaag ook weer zo geregeld dat ik na 10 km in een dorpje met terras kom. Dat past prima. En ook hier is de frisdrank heerlijk en het broodje kaas (brie natuurlijk) lekker. Om half 12 land ik op het terras en iets na 1 uur trek ik verder. Pauzeren moet je leren!

Het middagdeel doe ik weer lekker rustig aan. Ik regelde vanmorgen al een slaapplek in een pelgrimsherberg die pas om 16 uur open gaat. Als ik daar rond 16:30 arriveer, blijkt dat we met vier Nederlandse pelgrims zijn. Om 19 uur is het eten klaar. Eenvoudig maar heel goed binnen te houden. Drie gangen voor 9 euro. Kom er maar eens om :-)

Aan tafel komen de gesprekken wat langzaam op gang, want we vinden het niet netjes voor onze gastvrouw om in het Nederlands tegen elkaar te gaan kletsen. We zijn immers in Frankrijk. Gelukkig spreekt 1 van de anderen goed Frans, dus dat lost zich ook wel weer op.

Nu zit ik in het donker op een bankje in de tuin van de herberg. Ik mag nog een half uurtje (tot 22 uur) buiten blijven, want dan doet de gastvrouw de deur op slot. En ik wil toch wel graag een bed zien vannacht. Oordoppen en e-reader liggen klaar. Kom maar op, snurkers!!

Wel mooi hoe het hier geregeld is voor de pelgrims: de lokale gemeente heeft het pand in eigendom, een vereniging van camino-liefhebbers draagt de kosten van het gebruik (gas, water etc). Hospitalero’s zorgen voor de bemensing en koken de maaltijden. Voor de overnachting incl ontbijt is de prijs een vrije gift (Donativo). Het avondeten dus 9 euro. De mevrouw die vandaag dienst heeft, heeft de Camino twee keer gelopen en was zo geraakt door de welwillendheid die ze onderweg ontmoette, dat ze sinds 7 jaar elk jaar 2 weken vanuit Rouen naar hier komt om voor de pelgrims te zorgen. Prachtig systeem.

1. Marrianne:
    4 september 2018
    Blij met je verhalen... mooie beschrijving, ik wandel een heel klein beetje mee...☺️