In/van Orthez naar Lochem; over de 5 beste dingen in mijn rugzak dit jaar

5 augustus 2020 - Lochem, Nederland

Dinsdagmorgen slaap ik uit tot maar liefst 8 uur! Dat is nog eens een mooi begin voor een dagje de toerist uithangen in Orthez. Na het ontbijt ga ik op mijn gemakje op pad om Orthez te verkennen. Even kijken waar het station is (hoef ik morgenvroeg niet te zoeken) en daarna door naar een terrasje met koffie. Die koffie is oké, maar het terras is me veel te druk af. Daarom loop ik verder de stad in, richting de oude brug van Orthez.

744C8B1F-825B-45A1-BB23-08A1969AFFE451EAAE8B-64DB-4CFC-A485-E26B2D9714FDA764C941-A73B-46C6-8F7F-E71BA5707E61

Er is markt in het centrum van Orthez. Het is daar gezellig druk. Toch kies ik er voor even een kerk binnen te lopen. Om te genieten van de stilte en het licht en om een kaars aan te steken bij Maria. Ik ben blij dat ook deze Camino weer zonder grote problemen is verlopen.

C86159DC-06CF-443A-8C03-495CD999DD3F

70B48718-5FAA-4608-8F56-631EFA90EC34

De rest van de dag slenter ik nog wat door het stadje, slaap ik nog een paar uur, eet ik en lig ik opnieuw op tijd in bed.

Woensdagmorgen gaat de wekker om 6:45 uur. Ik heb gisteravond mijn rugzak al zo veel mogelijk ingepakt, zodat ik na het ontbijt vlot kan vertrekken. Tegen half 8 ga ik op weg richting station, dat is een wandeling van een kleine 20 minuten. Bij een bakkertje neem ik een broodje en vers water mee voor onderweg. De TGV is keurig op tijd en ook de verdere reis richting Parijs Montparnasse verloopt soepel.

28E1B0B1-9C12-4B3D-83ED-3DFAAB466BDE

Dan komt het spannendste deel van vandaag: de metro! Ik ben beter voorbereid: geen waardevolle zaken in mijn broekzakken, de regenhoes om mijn rugzak goed stevig getrokken én ik heb 1 van de wandelstokken niet aan mijn rugzak vastgemaakt. Door die bij de hand te hebben, kan ik eventueel een por uitdelen tegen al te opdringerige types. Gelukkig is het veel minder druk in de metro, waardoor ik zonder problemen arriveer op Gare du Nord.

B2A2C527-FDD4-42C6-8E9E-612F452E61D0

Ook de reis met de Thalys naar Schiphol kent geen vertraging van betekenis, waarna ik vanaf Schiphol de trein naar Deventer pak en van daaruit met de bus naar Lochem rijd. Ik vertrok om half 8 uit Orthez en ben om half 8 in Lochem. Marrianne pikt me op bij de bushalte en thuis wacht de inmiddels traditionele Achterhoekse maaltijd: karnemelksaus met aardappels en sla (de laatste 2 uit eigen tuin).

De volgende dag haal ik mijn Jacobsschelp weer van mijn rugzak. De pelgrim is weer thuis.

AFFAD813-C245-4164-82D7-551EB4E4757A

Ik beloofde in een eerder verslag dat ik nog zou opschrijven wat de 5 beste dingen zijn die ik deze Camino in mijn rugzak had. Nou, dit zijn ze:

68477C5E-31A6-471F-8DA5-DD1F8CD944A4

Op 5: blarenprikkers.
Niet dat ik die nou zo graag gebruik, maar als je ze nodig hebt... Wel goed opletten dat je zo hygiënisch mogelijk werkt, want een ontsteking aan je voet of teen maakt zo maar een einde aan je Camino.

Op 4: zakmes en lepel/vork
Elke keer als ik één van deze 2 uit mijn rugzak pak, is het een feestje. Handig in gebruik, veelzijdig qua mogelijkheden.

Op 3: mijn packing-cubes
Ik had er vier mee en die zorgden er samen voor dat mijn rugzak overzichtelijk bleef. Geen eindeloos en herhaald zoeken naar iets tussen alles. Maar gewoon pakken wat je nodig hebt. Een echte aanrader.

Op 2: mijn nieuwe slippers
Echte Birkenstocks. Ik loop er goed op en je kunt ze ook onder de douche gebruiken. Maar ook onderweg, als ik tijdens een langere pauze mijn wandelschoenen en -sokken uit doe, is het fijn en zeer verstandig wel iets aan je voeten te hebben. Zodat je niet een lullige splinter in je voet krijgt.

En dan... op nummer één één één één ...: het boodschappentasje van Flair Haarmode uit Eibergen!
Pas op de ochtend van mijn vertrek is dit tasje in mijn rugzak beland. Het was een kadootje van Flair Haarmode uit Eibergen. Ik nam nog niet eerder zo'n tasje mee, maar wat heb ik hier een plezier van gehad! Superlicht en zeer veelzijdig. Geschikt om boodschappen in te vervoeren die niet in de rugzak passen, om mijn eten voor overdag bij elkaar te houden, om natte was in te verzamelen voordat ik die ophang. Dat klinkt misschien niet zeer hygiënisch, maar op de Camino worden grenzen verlegd. En het tasje is inmiddels in de was geweest ;-)

1. Annet:
    10 augustus 2020
    Fijn dat het een goede tocht was. Welkom weer in het lochemse.
  2. Jurjen:
    10 augustus 2020
    Mooie periode geweest en dank voor het delen van je ervaringen!
  3. Truus:
    10 augustus 2020
    Zo’n opvouwbaar ‘floddertasje’ daar heb je ook een rugtas versie van. Nog handiger want die kun je even op je buik dragen (of over je rugzak aan de achterkant, de koordjes zijn lang genoeg) en dan houd je je handen vrij. Vaste prik als ik een meerdaagse tocht loop. Die rugtasjes krijg je vaak bij georganiseerde wandelingen (fjoertoer bijvoorbeeld).

Welkom thuis pelgrim en bedankt voor je reisverhalen!
  4. Mieke:
    10 augustus 2020
    Jammer dat je avontuur er alweer op zit voor dit jaar! Maar vast ook wel fijn voor je om weer thuis te zijn en deze hitte niet te missen 😉 Erg benieuwd hoe je het volgend jaar maakt als Corona misschien weer wat minder bepalend is en sowieso op een veeL drukker camino traject.
  5. Ingrid:
    10 augustus 2020
    Zijn die tasjes van Flair haarmode te Eibergen ook ergens te verkrijgen?...overigens leuk je kunnen volgen zo!...nog even wachten en we zien Spaanse verhalen!
  6. Bettie:
    10 augustus 2020
    Welkom thuis maar weer. En een goede camino gehad wat het weer betreft. En wat het tasje ik zelf gebruik het altijd ook om mijn schoenen er in te doen voor al als je het ergens uit moet trekken. Want zelf heb ik aan gepaste schoenen en onderweg niet te koop. Geniet nog even na van de reis.
  7. Jannie:
    10 augustus 2020
    Het avontuur zit er weer op voor dit jaar. In ieder geval het Camino-avontuur... Fijn om weer thuis te zijn, er gaat niets boven je eigen bed... Denk ik zomaar. ;-)
  8. Anja:
    10 augustus 2020
    Bedankt voor je leuke verhalen Erik! Heb ze met plezier gelezen.
  9. Irene:
    14 augustus 2020
    Leuk om je verhalen te lezen en vaak ook herkenbaar. Ben zelf ook onderweg maar op de fiets R1 Berlijn naar Haarlem. Weinig toeristen ook in Duitsland. En loslaten: iedere keer weer teveel bagage (‘you Carry your fear in your bag’ hoorde ik ooit een pelgrim op de Camino tegen een ander zeggen. Wel waar toch? Maar het loslaten van overnachtingsplekken lukt me aardig. Maar tsja..op de fiets is dat toch wel ff anders dan lopend.... Zo is er altijd weer wat te leren😉
    Ps Ergens volgende week fietsen we door Barchem. Leuke herinnering aan☺️
    Geniet nog maar na van je reis en ervaringen en misschien al beetje vooruit blikken naar het volgende stuk?!