Over voorpret en de polka met AstraZeneca

19 juli 2021 - Lochem, Nederland

DC11A1BC-6096-41D9-9510-312F9656EB1A

Nog 1 dag werken en dan mag ik weer…

De voorpret begon bij mij in pak ‘m beet juni… fout… mei… fout… april… fout… nou vooruit dan, in november. Filmpjes op YouTube zoeken over het traject dat ik ga lopen, verhalen van pelgrims luisteren in de podcastserie waar ik zelf ook aan meewerkte. Fotoboeken gemaakt van de jaren 2016 en 2018 (dus nog 2 te gaan en daar komt gauw een derde jaar bij). Drie maanden geleden mijn treintickets gekocht. Alles in de vaste overtuiging dat het allemaal op zijn gemakje gaat lukken in 2021. En toen een tijdje geleden de covid-cijfers heel snel naar beneden doken, werd ik daar steeds rustiger onder: zie je wel, komt helemaal goed. Totdat het een paar weken geleden opeens weer de andere kant op ging.

De situatie van dit moment: Frankrijk heeft aanmerkelijk lagere scores in vergelijking met Nederland, en Spanje doet het iets beter dan Nederland. De kleurcodes van de ECBC zijn voor beide landen gelijk: oranje/rood, terwijl Frankrijk overwegend groen is. Bij Spanje moet ik wel aantekenen dat bijna 60% van de positieve testen in Catalonie (Barcelona), Valencia en Andalusië geregistreerd worden. Gebieden waar ik honderden kilometers vandaan blijf. Want woensdag reis ik met de trein naar Orthez, om daar donderdag te beginnen aan de 2021-etappe die volgens plan op 4 augustus eindigt in Burgos. De rugzak is ingepakt, de Schelp hangt er aan. De pelgrim kan vertrekken.

Donderdag tot en met zaterdag loop ik in Frankrijk. Zaterdag bereik ik Saint-Jean-Pied-de-Port (SJPdeP voor intimi) en ik loop dan nog 8 km verder naar Orrison. Daar staat een herberg die ik heel graag wil meemaken. Het is niet heel ver, die 8 km. Maar ik ga in die 8 km ook 600 meter omhoog. Dat is een gemiddeld stijgingspercentage van 7,5%. En van die 600 meter omhoog loop ik er 350 meter in de laatste 2,5 km. Dat is een stijgingspercentage van 14%… Dat maakt zelfs een Tour de France-winnaar witjes om zijn neus.

Vorig jaar ontmoette ik in 2 weken geen enkele pelgrim. Ik verwacht dit jaar wel ‘lotgenoten’ te treffen, omdat tussen Orthez en SJPdeP drie grote pelgrimsroutes door Frankrijk bij elkaar komen. En SJPdeP is voor veel mensen de startplaats voor hun Camino. Dat zijn -zo las ik onlangs op een FB-pagina- op dit moment meest Europeanen (minus Britten) en een enkele Amerikaan. Het lijkt me leuk om in de herbergen ‘s-avonds verhalen van anderen te horen.

Toch hoor ik ook een stemmetje in mezelf dat zegt: “niet te vroeg juichen…, stel je voor dat…”. Dat stemmetje laat ik er rustig zijn. Ik ben volledig gevaccineerd, heb mijn QR-code en mijn Gele Boekje bij me. Op dit moment is dat meer dan genoeg om in Frankrijk en Spanje te kunnen lopen, overnachten en eten. En bovendien: ik heb er toch geen invloed op, dus het helpt niet om me er echt druk over te maken.

1. Jurjen:
    19 juli 2021
    Heel veel plezier en een buon camino! Ik zal je volgen via dit medium.
  2. Jannie:
    19 juli 2021
    Heel goede reis. en heel veel plezier toch ook.
  3. Antoinette:
    19 juli 2021
    Wat heerlijk Erik dat je je camino weer gaat vervolgen. Ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat in deze gekke coronatijd, dus ga je zeker volgen.
    Ik ga zelf iig uitstellen naar september, omdat ik helaas al een paar maanden last heb van een voetblessure. Blijft ook dit jaar dus weer even spannend of ik kan gaan.
    Buen camino!!
  4. Erik te Loo:
    Hoi Antoinette,
    Ik hoop voor je dat je snel en goed geneest en dat je in september ‘los’ kunt! Ik heb trouwens jouw voorbeeld gevolgd en ben van plan om in 2022 8 weken te gaan lopen (Norte/Primitivo). Heel fijn vooruitzicht.
  5. Antoinette:
    19 juli 2021
    Super vooruitzicht!! Mooi dat je jezelf dat gunt. Ik ben nu je podcast aan het luisteren. Leuk om je te horen vertellen over jouw ervaringen.
  6. Bettie:
    20 juli 2021
    Een hele goede camino en ben benieuwd naar je verslag weer
  7. Johan:
    Buen Camino !
  8. Saskia:
    20 juli 2021
    Lieve Erik, Buen Camino! Alles komt goed, carpe diem en geniet :-)
  9. Ingrid:
    20 juli 2021
    Diviértete y ten suerte en el camino, ¡leeremos tu blog!
  10. Lescia:
    20 juli 2021
    Hele goede reis, geniet en gezond en opgeladen weer thuiskomen!
  11. Francois Leemans:
    Erik ,geel boekje ? Dat kennen wij in Belgie niet.grt Francois
  12. Erik te Loo:
    20 juli 2021
    In het "gele boekje" wordt in Nederland aantekening gemaakt van alle vaccinaties en entingen die iemand krijgt. Het is een officieel document dat je kunt gebruiken om aan te tonen dat je die vaccinaties kreeg. In deze tijd is het boekje opeens weer heel populair. En omdat ik er niet van overtuigd ben dat mijn internationale QR-code op alle plekken van Frankrijk en Spanje gelezen kan worden, gaat dat boekje dit jaar mee. Ik moest er wel eentje aanschaffen, maar die paar euro had ik er graag voor over.
  13. Mieke:
    20 juli 2021
    Leuk dat je weer een stukje gaat, ben benieuwd wat het je brengt. Fijne tijd!
  14. Annet:
    20 juli 2021
    Ik wens je een goede tocht, met mooie ervaringen.
  15. Francois Leemans:
    Bedankt Erik hier bestaat dit boekje niet.grt François
  16. Anja:
    20 juli 2021
    Succes Erik en vooral heel veel plezier !! Ik ga je volgen.
  17. Irene:
    20 juli 2021
    Wat een heerlijke voorpret. Hoe is je Spaans Erik? Haha super leuk om Spanje in te lopen. T wordt zeker een prachtige route. Geniet en ervaar. Ik lees graag mee. Hasta luego Irene
  18. Erik te Loo:
    21 juli 2021
    Ha Irene, mijn Spaans is net zo goed als jouw Achterhoeks Irene :-)
    Good Goan!
  19. José:
    Hallo Erik
    Van Marianne gehoord dat je naar Santiago de Compostela gaat wandelen .
    Zelf heb ik in 2018 van Porto naar Santiago gewandeld Prachtig !!
    Plezier en Geniet blijf om je heen kijken Carpe Diem leuk dat ik je mag volgen !!
  20. Elly:
    20 juli 2021
    Heel veel plezierrrrr…. Ik ga je volgen…
  21. Gertrud:
    22 juli 2021
    Ha Erik,

Inmiddels heb je je eerste stappen alweer gezet! Een hele goede reis gewenst en ik ben benieuwd naar je verhalen.
  22. Aty Schulte [email protected]:
    27 juli 2021
    Erik moet je gewoon :Buen Camino: het Gidsje Spaans met Cd gebruiken .Heel erg handig. Ik het er in Oosterhout nb les uitgegeven. Echt het helpt. De chrijfster woont in d e Albergue in Frómista.