Camino-voorbereiding in Coronatijd

15 juli 2020 - Lochem, Nederland

Mijn vertrekdatum begint nu echt dichterbij te komen... Op donderdag 23 juli stap ik om 6:03 in de trein die me via Schiphol, Parijs en Bordeaux naar Saint-Astier brengt. En daar begin ik de volgende morgen aan het volgende deel van mijn Camino de Santiago. Dit jaar loop ik tot Orthez. Als ik daar ben, zal ik de bergen goed kunnen zien: vanaf Orthez is het nog een dag of 3-4 lopen naar Saint-Jean-Pied-de-Port, aan de voet van de Pyreneeën.

Nadat ik vorig jaar merkte dat ik best veel spullen meesjouwde die ik niet gebruikte, kocht ik eind vorig jaar een nieuwe -kleinere- rugzak. Van een Gouden rugzak met een inhoud van 70-90 liter naar een Vuurrode met een inhoud van 52-57 liter. Mijn tent, slaapzak en luchtbed gaan toch niet meer mee, dus een maatje kleiner moet kunnen. Minder ruimte is minder spullen, nietwaar?
Maar ook in die nieuwe rugzak is nog ruimte voor enige luxe. Bijvoorbeeld: strikt genomen, heb je als wandelaar genoeg aan 2 van elk kledingstuk. De ene doe je aan en de andere zit in je rugzak. Dat betekent wel dat je elke dag even je wasje moet doen aan het einde van je wandeling. Daar heb ik niet altijd zin in, dus gun ik me de geweldige luxe van 3 van elk. Liep ik de vorige jaren met een gewicht van 11-13 kilo op mijn rug, dit jaar kom ik uit onder de 9 (inclusief water). Die 9 kilo is precies 10% van mijn lichaamsgewicht. Ideaal!

Maar toen kwam het Corona-virus. Gingen landen op slot en sloten herbergen hun deuren, lieten kerken geen bezoekers meer toe en was treinreizen geen vanzelfsprekendheid meer. En dat zijn dan nog maar de minst belangrijke gevolgen. Ik heb vanaf het begin van die tijd wel de hoop gehouden dat mijn Camino door kon gaan. Maar misschien was die hoop vooral gebaseerd op het niet kunnen voorstellen dat mijn Camino wel eens niet door zou kunnen gaan. Hoe dan ook, vanaf mei kwamen er signalen dat de mogelijkheden om op pad te gaan steeds meer toenamen. Dat wil niet zeggen dat alles weer bij het oude is op de Camino. Pelgrimsherbergen die door vrijwilligers worden bemensd, blijven dit jaar dicht. Sommige eigenaren van hotelletjes/B&B's kozen er voor om het hele jaar te sluiten.

De onzekerheid over hoe het dit jaar zal zijn, gaat natuurlijk niet aan mij voorbij. Zo was ik een paar weken geleden bezig om mijn overnachtingen te regelen via Booking.com. Tot ik me realiseerde wat ik aan het doen was: de Camino transformeren tot een min of meer georganiseerde reis. Dat idee beviel me helemaal niet, dus ik heb alle boekingen dezelfde dag weer geannuleerd.
Afgelopen weekend bedacht ik dat het toch beter zou zijn mijn tent mee te nemen. Dan heb je immers veel meer vrijheid. Goed idee! Mijn Vuurrode rugzak naar de zolder gebracht en de Gouden rugzak weer van zolder gehaald. Tent even opgezet om te kijken of alles er nog is, luchtbed een keer opgepompt om te checken of er gaatjes zijn. Allemaal prima. Maar toen kwam het besef binnen dat ik dan met 5-6 kilo extra op pad ga. Elke minuut van de Camino. En dat schrikt me af. Dus gisteren besloten om die tent alsnog thuis te laten. Gouden rugzak weer naar de zolder, Vuurrode rugzak weer van de zolder ;-) Niets zo veranderlijk als een mens.

Mijn schoenen hebben nieuwe hakken, nieuwe (oranje!) veters en zijn voorzien van een extra onderhoudslaagje. Ik liet ze zelfs een keer vol water lopen om het gore-tex membraan te ontdoen van zoutkristallen (jaja). Mijn nieuwe rugzak ligt ingepakt klaar. Kortom, nog een paar dagen werken en dan... Buen Camino!

1. Jannie:
    15 juli 2020
    Wat fijn dat je toch kunt lopen. Misschien alleen een slaapzak meenemen zodat je in geval van nood in de open lucht kunt slapen ;-) Enneuh... ondergoed van merinowol kun je meerdere dagen achter elkaar dragen. Alleen even uithangen is voldoende, als ik de reclame daarvoor mag geloven. :D
  2. Erik te Loo:
    15 juli 2020
    Die reclame kun je rustig geloven!
  3. Marrianne:
    15 juli 2020
    Druk druk druk....;-) Ik weet dat je je enorm verheugd en gun het je zeer! Ik heb al meegenoten van je enthousiaste voorbereiding. Zeker: Buen Camino!! Alle goeds, gezondheid!
  4. Gineke Keldermans:
    15 juli 2020
    Veel succes met de laatste voorbereidingen voor deze bijzondere wandeltocht!
  5. Lieven:
    Mooi beschreven Erik👍
    En wat een blitse veters😎
  6. Carlo:
    15 juli 2020
    Maar nu ben je in dan ook klaar voor de reis. Kun je stoppen met twijfelen, wijzigen en rekenen. En nu lopen kr.......... Heel veel plezier, maar dat zal wel niet het doel zijn. Kus. Carlo
  7. Erik te Loo:
    15 juli 2020
    Plezier is zeker een doel! En inderdaad niet hét doel. 💋
  8. Fons klein gunnewiek:
    15 juli 2020
    Mooi Erik dat je toch dit jaar verder kunt met de trip!
    Alvast veel succes en spreken elkaar morgenavond!
    Gr Fons
  9. André W:
    15 juli 2020
    Erik...lief zijn voor jezelf en herinneringen maken die je kan later kunt delen...suc6 maat..
  10. Carla du Pon:
    15 juli 2020
    Heel veel succes en veilige kilometers. Petje af hoor 👍en hoop dat je in ieder geval iedere nacht een bedje vind.
  11. Saskia:
    15 juli 2020
    Helemaal mee eens Erik, ook zonder zekerheid op een slaapplek komt het altijd goed op 'le chemin'. Ik ga je volgen, en benijd je; je gaat een prachtig traject tegemoet!
  12. Erik te Loo:
    15 juli 2020
    Dankjewel! Het zal even wennen zijn zonder jou, Guiseppe en Angelina :-)
  13. Saskia:
    15 juli 2020
    Daar komen ongetwijfeld nieuwe mensen voor in de plaats! Dappere pelgrims die Covid-19 trotseren. En wij blijven, no worries :-)
  14. Antoinette:
    16 juli 2020
    Buen Camino Erik!! Geniet ervan en stay healthy.
  15. Annet:
    16 juli 2020
    Leuk om te lezen hoe je je voorbereid, en je keuze’s maakt. Dat zijn de eerste stappen al
  16. Leni Hartemink:
    16 juli 2020
    Heel veel succes. Geniet van alles...Top!
  17. Leni Hartemink:
    16 juli 2020
    Heel veel succes en geniet van alles. Top!
  18. Els:
    17 juli 2020
    Leuk om te lezen en een beetje bij je reis betrokken te raken. (Ik zie nòg een carrière 🖊📔)
    Ik wens je een heel goede tocht toe!💋