Fris en rein zal uw waterzak zijn

21 juli 2020 - Lochem, Nederland

Over minder dan 48 uur is mijn Camino 2020 begonnen. Ik zal nog even een inkijkje geven in de laatste voorbereidingsdingetjes.

Daarom eerst een “waarschuwing“: dit is voorlopig het laatste Caminoverhaal op mijn Facebookpagina! Want bij die laatste voorbereidingen hoort ook het verwijderen van een aantal apps op mijn telefoon. Zoals Facebook, Insta en nog wat andere apps die op de Camino niet helpen om mijn wereld kleiner te maken. Rust in de tent! Als je het leuk vindt mijn verhalen te volgen, registreer je dan even op deze website. Je krijgt dan een mailtje als er een nieuw verhaal verschijnt.

Donderdagmorgen rond 4:30 uur gaat de wekker. Dat die wekker zo onmenselijk vroeg gaat heeft een reden. De vorige twee jaren dat ik met de trein naar Frankrijk reisde, vertrok ik een dag vantevoren naar Bas en Steffie in Amsterdam. Toen ik mijn reis voor dit jaar aan het plannen was, zag ik dat er een rechtstreekse trein van Deventer naar Schiphol rijdt. Daar kan ik dan op de Thalys stappen. Een extra -weliswaar kort- nachtje in mijn eigen bed, dat is nooit verkeerd. Vorige week zag ik opeens op de NS-reisplanner dat die rechtstreekse trein uit de dienstregeling is gehaald. Vakantietijd ofzo? Dat wordt dus 1 of 2 keer extra overstappen. Één van de  alternatieve reismogelijkheden is via Amsterdam Centraal. Hé, dat is interessant: want vanaf dat station vertrekt ook mijn Thalys. Zou ik dan niet op Amsterdam Centraal kunnen instappen, in plaats van 13 minuten later op Schiphol? Lang verhaal kort: we kunnen drinkwater van zeewater maken, mensen maandenlang in een ruimtestation laten werken en een rechtstreekse trein gewoon uit de dienstregeling schrappen. Maar stel NS niet de vraag of er iets geregeld kan worden met je Thalys-treinticket, want het antwoord is “nee”. Iets met ‘we verkopen die kaartjes wel maar kunnen verder niets voor u doen’ en ‘zit niet in ons systeem’. Tot zover klantvriendelijkheid in 2020.

Afgelopen vrijdag tijd genomen om mijn waterzak te reinigen. Het is niet dat daar de champignons in groeiden, maar voor het gevoel is het wel prettig. Dus: warm water er in, bruistablet erbij, 30 minuten laten inwerken, borstel erdoor (ook door het slangetje waaruit ik drink), schoonspoelen en ophangen om te drogen. “Fris en rein zal uw waterzak zijn”.

Zondag zijn we even naar Groningen gereden. Ik had Abel al een tijdje niet gezien (en zijn ouders natuurlijk ook niet) en dat wilde ik voor mijn vertrek toch nog wel even doen. Het mannetje groeit als een malle. Hij schijnt trekjes van mij te hebben. Kijk de foto’s en oordeel zelf. Zondagavond terug in Lochem heerlijk op het terras van Kawop gegeten. Oesters, snoekbaars, dessert.... lekker wijntje erbij, koffie met cognac na. Kortom: het standaard pelgrimsmenu :-D

Vandaag (dinsdag) nog een werkdag. Maar ook nog even langs de kapper voor een nieuwe coupe-Camino. Morgen nog 1 keer de rugzak checken en inpakken. En dan maar wachten tot die wekker gaat ;-)

1. K Joosten:
    Heel veel succes Erik!
  2. Mieke:
    21 juli 2020
    Leuk die voorbereidingen, je leeft er echt naar toe en wij daarmee ook een heel klein beetje. Goede reis en mooie tijd gewenst. Kom maar op met die prachtige verhalen en ervaringen!
  3. Ada:
    21 juli 2020
    Mooie reis Erik! Mijn kleinzoon vreet ik ook op als ik m zie!
  4. Emilie Koger-Riemers:
    21 juli 2020
    Veel succes en plezier! En heel veel rust in hoofd en hart gewenst.
    Lieve groeten
  5. Lescia: