Van al die wegen...

23 juli 2020 - Dieren, Nederland

Vanmorgen om 4:20 uur start mijn Camino... Na een snelle douche en een lekker ontbijt rijdt 'taxi Marrianne' (wat een service!!) om 5:10 weg richting Zutphen. Daar pak ik de trein naar Arnhem, waar ik overstap op de trein naar Schiphol. Ik heb er vet zin in!

De rugzak is mee. Bij dit bericht plaats ik een foto van wat er op mijn rug hangt. In het midden natuurlijk de rugzak zelf, voorzien van Jacobsschelp. Bovenaan zie je dan 2 oranje en 2 gele 'packing-cubes'. Die dingen zijn handig in je rugzak omdat je dan de boel een beetje georganiseerd kunt inpakken. Daaronder liggen mijn 2 wandelstokken.

Dan met de klok mee vanaf linksboven:

• waterdicht hoesje met treintickets voor de terugreis en mijn paspoort
  • mijn pelgrimspaspoort
  • teenslippers
  • 3 wegwerpponcho's (regenjas neem ik niet mee omdat de weersvooruitzichten prima zijn)
  • zonnehoedje (zet ik ook op als het regent, fijn voor brildragers)
  • klein zakje met wandelwol, zonnebrandcreme, slr-gelei voor de gewrichtjes en nog wat van dat soort middeltjes
  • opblaasbaar kussen
  • slaapbroek
  • dunne lange broek voor als de avonden wat kil zijn
  • zwembroek
  • lakenzak
  • ondergoed
  • wandelbroek
  • sokken
  • 2 bovenshirts
  • 2 ondershirts van merinowol (non-stinky)
  • een ouderwets opschrijfnotitieboekje met pen
  • boekje 'het geheim van de schelp’ met inspirerende teksten voor onderweg
  • een lichtgewicht matje om je kont droog/schoon te houden als je gaat zitten
  • een mok om uit te drinken (koffie/fris/wijn, alles smaakt lekker uit dat ding)
  • brillenkoker met zonnebril
  • 20 wegwerp gezichtsmaskers
  • ehbo-pakketje (blarenprikkers, pleisters, ontsmettingsspray, een paar pijnstillers etc.)
  • mijn waterzak; goed voor anderhalve liter water
  • 3 zakjes met eiwit-poeder (helpt geweldig tegen eventuele spierpijn)
  • portemonnee
  • paar zakjes ors (wat extra zout om bij mijn drinkwater te doen als het heel warm is)
  • sneldrogende en lichtgewicht handdoek (groot)
  • oortjes om muziek te kunnen luisteren
  • oordoppen om niet te hoeven luisteren
  • selfiestick, powerbank en e-reader
  • toilettas (voetencremes, gezichtscrème, zeep, shampoo, haarverzorger, deo, geurtje; pelgrims hoeven niet te stinken)
  • lippenbalsem
  • vork/lepel/mes geïntegreerd
  • paar karabijnhaakjes (niet dat je die vaak nodig hebt, maar ze zijn zooo handig)
  • zwitsers zakmes
  • lichtgewicht en sneldrogende handdoek (klein)
  • klein lampje
  • ontsmettingsgel voor handen

Van dattum dus.

In de belangrijkste gids voor pelgrims uit de twaalfde eeuw wordt de symbolische betekenis van de pelgrimstas (tegenwoordig rugzak) en de pelgrimsstaf (tegenwoordig wandelstokken) uitgelegd. De staf, waarmee de pelgrim zich kon verdedigen tegen wolven en honden, stond in overdrachtelijke zin voor een wapen tegen verleidingen. En als 'derde been' symboliseerde hij de Drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest. De tas moest klein zijn, omdat een pelgrim zonder middelen onderweg is. De tas moest van leer zijn, een symbool voor het 'doden van vlees' (lees: breken met zonden en begeerten). De tas moest open zijn, omdat een pelgrim open en vrijgevig hoort te zijn.

Een mooie intentie voor deze Camino: open zijn voor wat de Camino mij geeft.

Zo trof ik ook deze tekst aan, over het kiezen van je weg:

Vele wegen kent het leven, maar van al die wegen
is er één die jij te gaan hebt.
Die éne is voor jou. Die ene slechts.
En of je wilt of niet, die weg heb jij te gaan.
De keuze is dus niet de weg, want die koos jou.

De keuze is de wijze hoe die weg te gaan.
Met onwil om de kuilen en de stenen,
met verzet omdat de zon een weg
die door ravijnen gaat, haast niet bereiken kan.
Of met de wil om aan het einde van die weg
milder te zijn, en wijzer, dan aan het begin.
De weg koos jou, kies jij ook hem?

(Hans Stolp naar Dag Hammarskjöld)

Ik hoop deze dagen mijn weg te kiezen. Ik ben in elk geval op pad.

Ultreia!

1. Jannie:
    23 juli 2020
    Wij wensen je een heel mooie weg!
  2. Anneke van Hulst:
    23 juli 2020
    Welke weg jou ook koos, jij zult hem wijs gaan.
  3. Astrid:
    geniet ervan, jou weg is open, wij tellen nog af, nog 41 weken
  4. Lieven:
    De weg is het doel....
    En zichtbaar wordt je weg
    En weet.......dit is de weg
    Mijn weg...

Veel plezier en kracht......op weg...
  5. Antoinette:
    23 juli 2020
    Geniet van de weg peregrino. Ben stiekem een beetje jaloers. Maar ook mijn tijd komt. Over ca een maand hoop ik te kunnen starten. Ik ga je online volgen.
    Ultreia!
  6. Truus:
    1 augustus 2020
    Hoi Erik,
    Ik stap een beetje laat in je reisverhaal. Mooi om te lezen dat je alweer aardig op dreef bent. En deze ‘paklijst’ zal ik bewaren, voor het geval ik ook met het caminovirus word besmet (ongetwijfeld beter dan het coronavirus).