Van Crozant naar La Souterraine (24,5 km)

12 september 2018 - La Souterraine, Frankrijk

Vandaag is de laatste loopdag van deze Camino. En dan ook nog eens de langste afstand op 1 dag: 24,5 km. Mijn linkerhak voelt pijnlijk aan aan als ik mijn schoenen aantrek. Nog maar een pluk wandelwol erop. Tegen 9 uur vertrek ik uit Crozant. Volgens de weerapp gaat de temperatuur vandaag over de 30 graden. Nog een paar foto‘s gemaakt en daarna echt op weg naar mijn laatste halte voor dit jaar.

Lopen gaat redelijk. Wandelwol is echt super (nee, ik heb geen aandelen). Toch schiet het niet echt op: over de eerste 6 km doe ik bijna 2 uur. Dan kom ik aan in La Chapelle-Baoue waar een van oorsprong Schotse dame een mooi terras bij haar huis heeft gemaakt. De koffie smaakt goed en Phil Collins schalt uit de luidsprekers. Dat geeft de burger moed.

Tegen 12 uur stap ik weer op. Onderweg naar de volgende halteplaats over 8 kilometer. Ook over die 8 kilometer doe ik ruim 2 uur. Lopen gaat inmiddels wat makkelijker. Maar de resterende afstand voor deze dag zit toch wel in mijn hoofd. Gelukkig blijft de verwachte warmte uit en ontneemt sluierbewolking wat kracht aan de zon.

In Saint-Germain-Beaupre stop ik bij een barretje voor mijn (late) lunchpauze. Het barretje is piepklein, maar als ik op het terrasje geniet van mijn drankje komen er een stuk of 15 stoere wegwerkers de bar uitgelopen. Er blijkt nog een forse eetzaal achter de bar te zitten. En aan de heren (en 1 vrouw) te zien heeft het eten hen goed gesmaakt.

Na deze lunchpauze is het ruim 4 kilometer naar het volgende dorpje. Tegen 4 uur kom ik daar binnen. Tegenover de kerk (met daarvoor een heel bijzonder blauw standbeeld) vind ik een barretje en een supermarkt naast elkaar. De ene opent om 16:15, de ander een kwartiertje later. Dacht ik... want als ik even later de bordjes op de ramen nog een keer goed lees, zie ik dat beide zaken op woensdag gesloten zijn......

Een aardige dorpsbewoner vult mijn fles met vers water en ik neem afscheid van dit dorpje over een heel gemene klim langs het kerkhof. Nog ruim 5,5 kilometer te gaan. Op de kaart heb ik gezien dat ik op weg naar mijn laatste overnachtingsplaats langs een Leclerc supermarkt kom. Dat is altijd even prettig om wat dingen in te slaan voor de avond.

Het is al bijna half 6 wanneer ik La Souterraine binnen wandel. De supermarkt.... is er niet meer :-) Gelukkig is het nog maar 600 meter naar mijn overnachting, want uitgerekend op dat moment laat mijn rechterhak weten dat het mooi genoeg geweest is. Ik ga even op een muurtje zitten om ook die hak te voorzien van wandelwol. Gelukkig ben ik er bijna. De ontvangst is hartelijk en even na 6 uur zit ik met een lekker glas frisdrank aan de rand van het zwembad. Ik moet er niet aan denken om die avond nog de stad in te moeten lopen voor een restaurantje. Gelukkig is de nieuwe Leclerc ook dichtbij, dus ik scoor daar mijn avondeten in de vorm van meloen, druiven, stokbrood, kaasjes en een fles wijn.