Van Nevers naar Lochem

29 augustus 2016 - Lochem, Nederland

Zondagmorgen neem ik alle tijd om op de camping te ontbijten en mijn tent lekker te laten drogen. Pas tegen een uur of 11 neem ik mijn rugzak weer op mijn schouders en steek ik voor de laatste keer de brug over richting de stad. Ik wandel nog even door de kathedraal en zoek dan een terras voor een koffie. Ik zie dat mensen daar lekkere dingen aan het eten zijn en daarom blijf ik daar lekker lunchen. Om een uur of 2 reken ik af en wandel ik in de richting van het busstation.

Daar ontmoet ik Eelke en om iets over half 4 vertrekt onze bus. Die brengt ons tot 20 kilometer van Vezelay. Voor dat laatste stuk zijn we aangewezen op een taxi. Rond half 7 zijn we op de plaats van bestemming en zoeken we onze laatste slaapplaats. Die avond eet ik alleen, op een terras met een prachtig uitzicht over de omgeving. Tegen 10 uur rol ik mijn bedje in. Morgen om 8 uur wil ik het ochtendgebed meebeleven en daarna vertrekken richting Nederland.

Bijna richting huisAls ik maandagmorgen ruim voor 8 uur bij de kathedraal arriveer, is het daar nog helemaal stil. Ik bedenk me dat ik ook wel erg vroeg ben. Ik had beter moeten weten…: wanneer het ochtendgebed op zondag om 8 uur is, is dat op een doordeweekse dag een uur eerder. Hier dus ook. Geen ochtendgebed voor mij vandaag. Ik wandel terug naar beneden, gooi de spullen in de auto en we vertrekken. De thuisreis verloopt iets minder soepel dan de heenreis. Bij Parijs is het drukker, maar de grootste problemen liggen op ons te wachten bij Antwerpen. Door een ongeval in de Kennedy-tunnel staan er lange files en worden we omgeleid. Maar ook op die omleidingsroutes is het een drukte van belang. Via Bergen op Zoom rijden we naar ’s-Hertogenbosch, waar ik Eelke weer afzet bij het station. Daarna nog een anderhalf uur rijden naar Lochem.