Van Amsterdam naar La Souterraine

25 juli 2019 - La Souterraine, Frankrijk

Opnieuw een gedenkwaardige dag: weer een temperatuurrecord gebroken...

Lekker geslapen, maar wel een beetje vroeg wakker. Even lekker buiten gezeten in de tuin van Bas en Steffie. Bas was er even later ook al uit. Samen ontbeten en daarna richting trein gewandeld. Iets voor 8 kom ik op het perron waar de Thalys vertrekt. Anders dan vorig jaar is het daar ontzettend druk. Er is een Eurostar naar Engeland uitgevallen dus er lopen veel mensen heen en weer. De Thalys rijdt om kwart over 8 binnen. Uiteindelijk vertrekt de trein met een kwartier vertraging. Na tussenstops op Schiphol en Rotterdam Centraal is de vertraging opgelopen tot een half uur. Dan gaat het verder richting Antwerpen en Brussel. Bij Brussel loopt de vertraging nog verder op: we staan dan weer stil en rijden dan weer stapvoets. Op Brussel Midi/Zuid blijven we opnieuw een hele tijd staan. De geplande vertrektijd daar was 10:16, maar het is 11:22 wanneer de trein zich weer in beweging zet. Op de site van NS internationaal zie ik dat er vanaf 10 uur voor vandaag een negatief reisadvies is voor Thalys. Door de hitte en problemen met de bovenleiding in België is het beter je reis uit te stellen. Maar ja, als je in het treintje zit..
Door die problemen met de bovenleiding rijden we niet harder dan 80. Pas na de Franse grens gaat het gas er weer op. Maar het is iets voor half twee als ik op het perron van Gare du Nord sta. En dat is een stuk later dan de geplande 11:38. Door deze vertraging is mijn aansluitende trein van 12:51 natuurlijk weg. Om te kijken hoe ik dat kan oplossen, neem ik de metro naar Gare d’Austerlitz. Aan de ticketbalie hoef ik alleen maar het nummer van mijn Thalys-rit op te geven om daarna een ticket te krijgen voor de trein die om 16:38 vertrekt. Dat betekent een hele tijd wachten. Ook in Parijs is het bloedheet dus lekker de stad in lopen laat ik uit mijn hoofd. Zitten, rondlopen, zitten, rondlopen.. Tot het kwart over vier is en we in mogen stappen. Door de hitte mag de trein niet op max snelheid, dus op het traject tot La Souterraine is de vertraging een half uur. Ik ben blij met mijn 2 flessen water die in de diepvries hebben gelegen. Heerlijk koud water. En over water gesproken: als we in de buurt van Vierzon rijden plenst het flink. Heerlijk om te zien.
Maar aangekomen in La Souterraine is de lucht weer strakblauw en de temperatuur hoog. Het is iets na 20 uur als ik mijn B&B binnenloop. Het aangeboden drankje sla ik af, want ik ben toe aan eten. Rond half 9 zit ik in de tuin van  Le Passe Muraille aan een heerlijke Grimbergen. De meloen met ham smaakt prima, net als de pasta met gamba ’s en curry. Ijs na én een wit wijntje erbij. Ik gun het me vandaag. Terug in de B&B val ik na een heerlijke douche als een blok in slaap.